Laskutus ja maksaminen

Hyödynnä maksujen hallintaan ja maksamiseen liittyvät vinkit.

Sähkölaskuja 4, 6 tai 12 kpl

  • pieni kulutus (esim. huoneisto ) -> 4 tai 6 laskua/vuosi
  • suuri kulutus (sähkölämmittäjä) -> 6 tai 12 laskua/vuosi.

Onko sähkön siirrosta eri lasku? Mihin kellonaikoihin sovelletaan yösähkön hintaa? Saanko lisää maksuaikaa?

Lue sähkölaskusta

Kaukolämmöstä laskutetaan kuukausittain

Kaukolämpölaskulla on eritelty energia- ja tehomaksu. Energiamaksu perustuu mitattuun, asiakkaan käyttämän energian määrään (MWh). Tehomaksu perustuu mitattuun, asiakkaan käyttämään lämmitystehoon (kW).

 

"Kun latasin puhelimeeni Oma Fortum -sovelluksen, pystyn nyt ennakoimaan tulevat laskut tarkasti. Voin koska vaan tarkistaa sähkökustannukseni kuukauden alusta alkaen. "

Fortumin sähköasiakas Etelä-Suomesta

Valitse maksutavaksi helppo e-lasku

E-lasku on sähköisessä muodossa oleva lasku, jonka saat omaan verkkopankkiisi. Maksaminen helpottuu ja nopeutuu, kun laskua maksettaessa ei tarvitse näppäillä laskun viitenumeroa, saajan tilinumeroa eikä laskun summaa. Voit päättää itse, milloin ja miten paljon tililtäsi laskutetaan. Voit tarkistaa laskun erittelyn verkkopankissasi ja hyväksyä laskun maksettavaksi omilla pankkitunnuksillasi.

Mobiilimaksaminen Kivra-sovelluksella

Jos käytät maksamiseen Kivra-sovellusta, eikä sinulla ole e-lasku käytössä, tulevat sähkö- ja kaukolämpölaskusi automaattisesti Kivra-sovellukseen maksettavaksi.  Kätevää ja helppoa!


Lue lisää Kivralla maksamisesta

 

Kysymyksiä ja vastauksia palvelusta

Onko sinulla maksuvaikeuksia?

Näin maksamisen haasteet helpottuvat

1. Muista kuinka usein laskusi tulevat ja milloin: Sähkö- ja kaukolämpölaskuistasi saat tietoa kirjautumalla Oma Fortum -palveluun.
2. Valitse itsellesi paras laskutustapa:  paperilasku, e-lasku tai suoramaksu.
3. Ennakoi sähkölaskun suuruus: seuraamalla sähkön kulutustasi kirjautumalla Oma Fortumiin. Lisäksi voit ladata Oma Fortum -sovelluksen puhelimeesi tai tablettiin. Sovellus näyttää sinulle kuluvan sähkönkulutuksen kuukauden alusta myös euroina.
4. Varmista kate tililläsi: sähkö- ja kaukolämpölaskun maksuaika on 14 vrk laskun päiväyksestä.
5. Jos tarvitset maksuaikaa: ole meihin yhteydessä jo ennen viimeistä maksupäivää. Voit myös hakea eräpäivän siirtoa chatbotilla (kirjoita chat-ruutuun hakusana: "Maksuaika") tai keskustella asiakaspalvelun kanssa chatissä (hakusana: "Asiakaspalvelu")
6. Harkitse Fortum Maksujousto-lisäpalvelua: jos maksamisen ongelma liittyy  talviaikaan painottuvaan sähkön kulutukseen, Maksujoustosta voisi olla sinulle hyötyä.  Maksujousto-palvelu (4,90€/kk) jakaa maksut 12 kk jaksolle tavallista laskutusta tasaisemmin.

Haluatko siirtää seuraavan laskun eräpäivää? Tee se chatissä.

Fortumin chatissä palvelee chatbot eli virtuaalinen avustaja Milo.
Milo voi esimerkiksi tarkistaa, voiko sähkölaskullesi antaa lisää maksuaikaa, ja tekee muutoksen, jos niin haluat.

Jos Milo ei osaa vastata kysymykseesi tai suorittaa pyyntöäsi, se siirtää keskustelun asiakaspalvelun aukioloaikana asiakasneuvojalle.

Milon näkyminen ja toiminta perustuu evästeisiin (cookies), joten jos olet kieltänyt evästeiden käytön, ei Milo osaa tulla sinua auttamaan.

Contact by phone

Laskut, maksuaika

0200 19000

pvm/mpm
ma - pe 8-17
 

Ulkomailta soitettaessa:

+358 10 45 66080

Customer service

Maksumuistutukset

02 2700 395

Puhelun ja jonotuksen hinta on liittymän mukainen paikallis-, kauko- tai matkapuhelumaksu.
ma – pe 8–20
la 10–15

Helppo sopimuksen valinta

Miten asut ja mitä arvostat? Valitse sähkö­so­pimus sen mukaan.

Aloita tästä

Yhdessä -blogi

Inspiraatiota ja hyödyllistä lukemista.

Yhdessä blogi

Tilaa uutiskirje

Pikku juttu -etuohjelma

Tee pieniä ilmas­to­tekoja – säästät rahaa ja ympäristöä.

Lue ja liity mukaan