Laskutus ja maksaminen

Hyödynnä maksujen hallintaan ja maksamiseen liittyvät vinkit.

Nainen keittiössä

Usein kysyttyä sähkölaskusta

Tuleeko sähkön siirrosta eri lasku? Mihin kellonaikoihin sovelletaan yösähkön hintaa? Saanko laskulleni lisää maksuaikaa? Kokosimme vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin sähkölaskusta.

Lue lisää sähkölaskusta

Äiti ja tytär joogaa kotona

Kaukolämmöstä laskutetaan kuukausittain

Kaukolämpölaskulla on eritelty energia- ja tehomaksu. Energiamaksu perustuu mitattuun, asiakkaan käyttämän energian määrään (MWh). Tehomaksu perustuu mitattuun, asiakkaan käyttämään lämmitystehoon (kW).

 

"Kun latasin puhelimeeni Oma Fortum -sovelluksen, pystyn nyt ennakoimaan tulevat laskut tarkasti. Voin koska vaan tarkistaa sähkökustannukseni kuukauden alusta alkaen. "

Fortumin sähköasiakas Etelä-Suomesta

Valitse maksutavaksi helppo e-lasku

E-lasku on sähköisessä muodossa oleva lasku, jonka saat omaan verkkopankkiisi. Maksaminen helpottuu ja nopeutuu, kun laskua maksettaessa ei tarvitse näppäillä laskun viitenumeroa, saajan tilinumeroa eikä laskun summaa. Voit päättää itse, milloin ja miten paljon tililtäsi laskutetaan. Voit tarkistaa laskun erittelyn verkkopankissasi ja hyväksyä laskun maksettavaksi omilla pankkitunnuksillasi.

Voit tilata e-laskusopimuksen Oma Fortum palvelussa

Toimi näin:

1. Kirjaudu Oma Fortumiin

2. Siirry Laskulle

3. Klikkaa kohdasta Tilaa e-lasku.

4. Tarkista, että tietosi ovat oikein ja valitse pudotusvalikosta käyttämäsi verkkopankki.

5. Klikkaa Lähetä pyyntö pankkiin.

6. Kun tilaus on lähetetty onnistuneesti, näet ilmoituksen siitä, että e-laskusopimus on tilattu valitsemaasi pankkiin.

E-laskutilauksen hyväksyminen verkkopankissa

Toimi näin:
1. Tee e-lasku –sopimus verkkopankissasi

2. Valitse e-laskun lähettäjäksi / laskuttajaksi Fortum Asiakaspalvelu Oy

3. Valitse haluamasi laskutyypit: sähkö, kaukolämpö ja/tai maakaasu

4. Tallenna laskuttajan yksilöintitieto: viimeisimmän laskun viitenumero tai sopimusvahvistuksella oleva viitenumero

5. Saat pankiltasi tarvittaessa lisätietoa

Pääset kirjatumaan omaan pankkiisi tästä:

Suoramaksu

Mikäli et käytä verkko- tai mobiilipankkia, voit ottaa käyttöösi Suoramaksupalvelun. Voit tehdä Suoramaksusopimuksen pankkisi kanssa.

Näin otat Suoramaksupalvelun käyttöösi:

Sopiessasi Suoramaksupalvelun käyttöönotosta, ota palveluun liitettäväksi haluamasi toimittajan viimeisin lasku mukaasi konttoriin. Sovi pankkisi kanssa kyseisen maksun veloittamisesta automaattisesti tililtäsi sopimuksen mukaan. Tällöin saat postitse ilmoituksen maksusta, ja pankki veloittaa maksun tililtäsi eräpäivänä sopimuksen mukaan, kuten aiemmin suoraveloitusta käytettäessä.

Mobii­li­mak­sa­minen Kivra-sovel­luk­sella

Jos käytät maksamiseen Kivra-sovellusta, eikä sinulla ole e-lasku käytössä, tulevat sähkö- ja kaukolämpölaskusi automaattisesti Kivra-sovellukseen maksettavaksi. Kätevää ja helppoa!

Lue lisää Kivralla maksamisesta

Onko sinulla sähkölaskun maksuvaikeuksia?

Näin maksamisen haasteet helpottuvat

1. Muista kuinka usein laskusi tulevat ja milloin: Sähkölaskuistasi saat tietoa kirjautumalla Oma Fortum -palveluun.
2. Valitse itsellesi paras laskutustapa:  paperilasku, e-lasku tai suoramaksu.
3. Ennakoi sähkölaskun suuruus: seuraamalla sähkön kulutustasi kirjautumalla Oma Fortumiin. Lisäksi voit ladata Oma Fortum -sovelluksen puhelimeesi tai tablettiin. Sovellus näyttää sinulle kuluvan sähkönkulutuksen kuukauden alusta myös euroina.
4. Varmista kate tililläsi: sähkö- ja kaukolämpölaskun maksuaika on 14 vrk laskun päiväyksestä.
5. Jos tarvitset sähkölaskuusi maksuaikaa: ole meihin yhteydessä jo ennen viimeistä maksupäivää. Voit myös hakea eräpäivän siirtoa chatbotilla (kirjoita chat-ruutuun hakusana: "Maksuaika") tai keskustella asiakaspalvelun kanssa chatissä (hakusana: "Asiakaspalvelu")
6. Harkitse Fortum Maksujousto-lisäpalvelua: jos maksamisen ongelma liittyy  talviaikaan painottuvaan sähkön kulutukseen, Maksujoustosta voisi olla sinulle hyötyä.  Maksujousto-palvelu (4,90€/kk) jakaa maksut 12 kk jaksolle tavallista laskutusta tasaisemmin.

Chatbot Milo

Haluatko siirtää seuraavan sähkölaskun eräpäivää? Tee se chatissä.

Fortumin chatissä palvelee chatbot eli virtuaalinen avustaja Milo.
Milo voi esimerkiksi tarkistaa, voiko sähkölaskullesi antaa lisää maksuaikaa, ja tekee muutoksen, jos niin haluat.

Jos Milo ei osaa vastata kysymykseesi tai suorittaa pyyntöäsi, se siirtää keskustelun asiakasneuvojalle (ma-pe klo 9-17).

Contact by phone

Sähkölaskun maksuaika

0200 19000

pvm/mpm
ma - pe 8-17
 

Ulkomailta soitettaessa:

+358 10 45 66080

Customer service

Sähkön maksumuistutukset

02 2700 395

Puhelun ja jonotuksen hinta on liittymän mukainen paikallis-, kauko- tai matkapuhelumaksu.
ma–pe 8–20
la 10–15
Invoicing and payment

Kaukolämmön maksuasiat

Ropo Capitalin asiakaspalvelu

Ma–pe 8–20 ja la 10–15

09 4246 1373

(pvm/mpm)

Chat ja Ropo Online -verkkopalvelu 24/7


Helppo sopimuksen valinta

Miten asut ja mitä arvostat? Valitse sähkö­so­pimus sen mukaan.

Aloita tästä

Yhdessä-blogi

Inspiraatiota ja hyödyllistä lukemista.

Yhdessä-blogi

Tilaa uutiskirje

Pikku juttu -etuohjelma

Tee pieniä ilmas­to­tekoja – säästät rahaa ja ympäristöä.

Lue ja liity mukaan