Kysymyksiä sähkölaskusta

Mistä osista lasku muodostuu? Miksi saan postissa kaksi laskua? Mihin kellonaikoihin sovelletaan yösähkön hintaa? Voinko saada lisää maksuaikaa?

Siinäpä muutamia varsin yleisiä kysymyksiä. Sähkömarkkinalaki tai alan käytännöt ja sanasto eivät taida olla kaikille kovin tuttuja. Tässä perusasiat pähkinän kuoressa.

Perusmaksu ja energia

Perusmaksu on kuukausimaksu. Se on sama joka kuukausi sähkönkulutuksesta riippumatta. Energiamaksu perustuu sopimuksesi energianhintaan sekä laskutuskaudella käyttämäsi sähkön kulutukseen. Vakiohintaisissa sopimuksissa ei ole erillistä perusmaksua.

Saamme kulutustiedot paikalliselta sähköverkkoyhtiöltäsi.

Kaksi laskua

Paikallinen verkkoyhtiö lähettää sinulle laskun sähkönsiirrosta ja muista verkkopalveluista sekä perii sähköveron. Verkkoyhtiön ja Fortumin sähkölaskujen laskutusrytmit voivat poiketa toisistaan.

Jos paikallinen verkkoyhtiösi on Caruna, saat yhteislaskun sähkön käytöstä ja sähkönsiirrosta. Pyytäessäsi saat myös eri laskut.

Edullinen yösähkö

Jos kotonasi on käytössä yö- tai vuodenaikamittaus, saamme siitä tiedon verkkoyhtiöltäsi ja sovellamme edullista yösähköä c/kWh-hinnoitelluissa sopimuksissamme.

Yö- ja kausisähköhinnoittelulla halutaan Suomessa ohjata sähkön käyttöä ajankohtiin, jolloin kulutus valtakunnan tasolla olisi muuten pientä. Tämä vähentää ympäristörasitetta sekä tarvetta rakentaa lisäkapasiteettia sähkön tuotantoon ja siirtoon.

Pörssisähkön laskutus

Pörssisähköhinnoitellussa sopimuksessa eli Fortum Tarkka-sopimuksessa hinta vaihtuu joka tunti. Näin voit saada edullista yöajan, viikonlopun ja kesän sähköä käyttöösi, vaikka sinulla ei olisikaan yösähkömittausta käytössä. Tuntihintoja voit seurata verkkosivullamme sekä Oma Fortum -sovelluksessa.

Lopullinen sähkölaskullasi veloitettava energiakustannus muodostuu, kun kunkin tunnin sähkönkulutuksesi kerrotaan vastaavan tunnin energiahinnalla.

Ennakoi tulevia maksuja

Helpoiten seuraat tuntihintoja, energiankulustasi sekä kustannuksiasi Oma Fortum verkkopalvelussa tai sovelluksessa. Erityisesti sähkölämmittäjän on syytä olla tarkkana lämmityskauden aikana kun pakkasmittari painuu miinukselle.

Tutustu Oma Fortum -palveluihin

 

Palvelemme sinua laskuasioissa

F17

Selaa laskujasi

 

Oma Fortumissa

Sovelluksessa tai verkkopalvelussa

Tutustu

CS14

Laskut, maksuaika

0200 19000

ma - pe
klo 08.00 - 17.00
(pvm/mpm)

Ulkomailta soitettaessa:

+358 10 45 660

CS1

Maksumuistutukset, perintä

(09) 229 11 830

ma- la
7.30 – 20.00
(pvm/mpm)

Maksuaika

Jos tarvitset lisää maksuaikaa laskullesi, soita hyvissä ajoin ennen eräpäivää asiakaspalveluun tai tarkista tilanne tämän sivun chatistä. Kirjoita chat-ruutuun chatbotille vihje, esimerkiksi "maksuaika", niin chatbot ehdottaa sinulle eräpäivän siirtämistä, tarkistaa onko se mahdollista ja luo sinulle uuden eräpäivän laskulle. Voit myös keskustella asikaspalvelumme kanssa, kirjoittamalla chat-ruutuun "asiakaspalvelu".


Helppo sopimuksen valinta

Miten asut ja mitä arvostat? Valitse sähkö­so­pimus sen mukaan.

Aloita tästä

Yhdessä -blogi

Inspiraatiota ja hyödyllistä lukemista.

Yhdessä blogi

Tilaa uutiskirje

Pikku juttu

Tee pieniä ilmas­to­tekoja – säästät rahaa ja ympäristöä.

Lue ja liity mukaan