Oma Fortum sovellus

Oma Fortum-sovellus on näppärä apuri kotisi sähköasioiden hoitoon matkapuhelimella ja tabletilla. Oma Fortum sovelluksesta mm. löydät sopimustietosi, seuraat sähkönkulutustasi ja kustannuksia sekä tarkistat etuohjelmasi tilanteen.

Prices and contracts
Sopimustietosi, hinnat, sähkön alkuperävalinta
Fortum tarkka
Sähkönkäyttösi eri aikajaksoilla kilowatteina ja euroina
Pikku Juttu
Etuohjelmassa hankkimasi ilmaiset tunnit

Puhelin käsillä?

Oma Fortum sovelluksen käyttöönotto

Suosittelemme Oma Fortum -tunnuksen käyttöä myös sovelluksessa. Silloin palvelu toimii parhaiten ja pääset palveluun jatkossa ilman eri kirjautumista.

Jos puhelimessasi ei vielä ole Oma Fortumia, lataa sovellus, hyväksy ehdot ja kirjaudu Oma Fortum -tunnuksellasi tai luo sellainen.

Lataa sovellus

Oma Fortum -puhelinsovelluksesta kysyttyä

Mikä on Oma Fortum -sovellus

Oma Fortum -sovellus on Fortumin kotiasiakkaille suunniteltu mobiilisovellus, jolla asiakas voi ajasta ja paikasta riippumatta tarkistaa sopimuksensa tilan ja asiakasetuohjelmassa ansaitsemansa edut, sekä seurata sähkönkäyttöään valitsemillaan aikajaksoilla. Sovelluksen raportointitoiminnallisuus on monipuolinen: voit seurata kulutustasi ja kustannuksia esim. päivä- tai viikkotasolla ja verrata niitä helposti edeltäviin aikajaksoihin.
Kun muutat, siirrät sovelluksen avulla nykyisen sopimuksesi helposti uuteen kotiin ja ilmoitat samalla vanhan kodin sopimuksen päättymispäivän.

Kenelle Oma Fortum on tarkoitettu

Oma Fortum on ensisijaisesti tarkoitettu Fortumin kotitalousasiakkaille, joilla on sähkösopimus Fortumin kanssa. Sen lisäksi sovellus näyttää perustiedot muista voimassa olevista sopimuksistasi, kuten Fortumilta hankkimistasi vakuutuksista.

Mitä Oma Fortum -sovellus maksaa?

Kotitalousasiakkaille tarkoitettu Oma Fortum -sovellus on Fortumin sähkösopimusasiakkaille maksuton.

Miten saan Oma Fortum -sovelluksen käyttööni?

Voit ladata Oma Fortum -sovelluksen puhelimesi sovelluskaupasta. Sen jälkeen kirjaudu Oma Fortum -tunnuksellasi (suositus).

Jos sinulla ei ole vielä Oma Fortum -tunnusta , luo se ensin (sähköpostiosoitteesi + salasana) käyttäen vahvaa tunnistautumista (pankki/mobiilitunnistautuminen). Tämän jälkeen sinun ei tarvitse jokaisella kerralla kirjautua erikseen sovellukseen, vaan palvelu aukeaa heti käyttöösi puhelimesi sovelluskuvaketta klikkaamalla.

Voit luoda Oma Fortum tunnuksen myös tästä, aloita ensin tunnistautumalla pankki-/mobiilitunnisteella: Luo Oma Fortum tunnus

Mistä tiedän toimiiko Oma Fortum -sovellus puhelimessani?

Oma Fortum sovellus toimii Android- ja iOs -puhelimissa ja tableteissa.

Varmistathan, että tuorein päivitysversio on aina käytössäsi ja Oma Fortum -tunnus on luotu. Jos tunnusta ei ole, ja käytät muita kirjautumistapoja (pankki- tai mobiilitunnistautuminen ilman Oma Fortum-tunnuksen olemassa oloa) et voi nähdä kaikkia sinulle tarjoamiamme palveluja sovelluksessa.

Näin saat palvelusta parhaan hyödyn

Käytä aina viimeistä sovellusversiota

Jos et halua puhelimesi päivittävän automaattisesti sovellusversioita, muista aika ajoin tarkista sovelluskaupastasi, että käytät tuoretta Oma Fortum -versiota. Parantelemme sovellusta 1-3 kertaa kuukaudessa.

Luo Oma Fortum -tunnus ja kirjaudu sillä

Kun sinulla on Oma Fortum -tunnus, ei sinun tarvitse tunnistautua palveluun yhä uudelleen. Lisäksi, jos sinulla ei ole Oma Fortum -tunnusta, et voi nähdä kulutustietojasi sovelluksessa.

Energian käyttötietojen tulkinta

Kun vertaat energiankäyttöä edellisiin aikajaksoihin, huomaa, että sovelluksessa vertailu on samanpituiseen aikajaksoon. Eli kun katsot kuukausikulutusta 5. päivä, myös edellisten kuukausien kulutus näkyy 5. pvä saakka.

Vianmääritys

Minulla on kaksi sähkösopimusta Fortumilla, näen vain toisen sovelluksessa.

Jos sopimukset ovat samalla asiakasnumerolla ja molemmat ovat voimassa, niiden kuuluu näkyä sovelluksessa. Voit nähdä sopimustiedot ja laskut sovelluksessa. Käyttöpaikkaa voit vaihtaa etusivulta sähkönkulutusruutua pyyhkäisemällä oikealta vasemmalle. Voit vaihtaa käyttöpaikoille selkokieliset nimet, esim. "Koti" ja "Mökki". Pääset muokkaamaan nimiä klikkaamalla sovelluksen oikeassa yläkulmassa näkyvää henkilöhahmoa.

Jos sopimukset on tehty eri asiakasnumeroille, voit pyytää asiakaspalveluamme yhdistämään sopimukset samalle asiakasnumerolle.

Energiankulutustiedot eivät ole ajan tasalla

Fortum saa asiakkaidensa sähkönkulutuksen mittaustiedot paikallisilta sähkönsiirtoyhtiöiltä yleensä kerran vuorokaudessa. Kulutustiedot tulevat tunnin tarkkuudella, joten voimme raportoida kulutuksesi sovelluksessa eriteltynä tunneittain. Tiheämpisyklistä tai reaaliaikaista saman päivän kulutustietoa meillä ei ole saatavilla.

Joskus tiedot verkkoyhtiöltä (sähkönsiirtoyhtiöltä) tulevat myöhässä. Syynä voi olla se, että joko mittaustietoa ei ole saatu luettua ajoissa tai sitä ei ole voitu välittää tiedonsiirtoyhteyksien häiriöissä, esimerkiksi huonon sään tai muun teknisen vian vuoksi. Asia korjaantuu kuitenkin yleensä jo muutaman vuorokauden sisällä itsestään.

En näe lainkaan sähkönkulutustietoja, vain laskut ja sopimukset

Onko sinulla useita sopimuksia tai oletko muuttanut? Tarkista siinä tapauksessa oikeassa yläkulmassa olevaa henkilöikonia klikkaamalla, että kaikki sopimuksesi ovat näkyvillä. Jos olet muuttanut, sovellus näyttää myös vanhan kodin sopimuksen 3 kk sopimuksen päättymisen jälkeen. Varmista, että katselet juuri oikean käyttöpaikan kulutustietoja. Voit manuaalisesti vaihtaa käyttöpaikan numeron esim. muotoon "Uusi koti" tai esim. katuosoite, jolloin heti näet, mitä sopimusta tarkastelet.

Et myöskään voi nähdä sähkönkulutustietoja, jos asiakasnumerollesi ei ole luotu Oma Fortum -tunnusta. Jos Oma Fortum -tunnusta ei ole, vaan tunnistaudut sovellukseen aina "Kirjaudu ilman tunnuksia", niin kulutustiedot eivät yhdisty sovellukseesi.

 

Salasanan päivitys ei onnistu

Unohtunut salasana -toiminnon käyttäminen voi olla hankalaa, jos olet luonut tunnuksen kauan sitten ja tietosi ovat sen jälkeen vaihtuneet. Nimi, puhelinnumero ja sähköpostiosoite pitää olla samat, kuin ne olivat silloin kun loit tunnuksen.
Jos tunnuksen salasanan vaihtaminen ei onnistu,  pyydä apua asiakaspalvelustamme.

Sovellus on eri kielellä, kuin valitsemani asiakkuuden kieli

Asiakkuuskielivalinnalla valitset sen kielen, millä lähetämme sinulle asiakaskirjeet ja laskut.

Oma Fortum sovelluksen kieli sen sijaan tottelee oman puhelimesi asetuksia, ja valitsee kielen sen perusteella. Päivitä kieli oman puhelimesi asetuksista, jolloin muutkin sovellukset, jotka on rakennettu samoin, käyttävät haluamaasi kieltä.

Jos et halua muuttaa puhelinasetuksia, voit käyttää sovelluksen sijaan Oma Fortumin nettiversiota, jossa voit vapaasti valita kielen koska vaan suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Nettiversiossa käytät samaa Oma Fortum -tunnusta kuin sovelluksessakin.