Pidämme hyvää huolta tiedoistasi

Tervetuloa Fortumin tietosuojasivulle. Kokosimme tänne tietoa siitä miten keräämme, käytämme ja säilytämme henkilötietojasi.

CS2

Miten keräämme tietojasi?

Tietoja kertyy kohtaamisissa

Keräämme  ja käsittelemme tarpeen mukaan erilaisia henkilötietoja.

Kun kohtaamme toisemme, tallennamme oleelliset tiedot tietojärjestelmiin. Näitä kohtaamisia syntyy esimerkiksi, kun teet sopimuksen kanssamme, soitat asiakaspalveluun tai vierailet verkkopalveluissamme. Henkilötietosi päätyvät meille useimmiten asiakassuhteen kautta.

Esimerkkejä kerätystä tiedosta

  • Henkilötiedot, kuten nimi ja yhteystiedot
  • Kiinteistöön ja energian kulutukseen liittyvät tiedot
  • Verkkopalvelun käyttöön liittyvät tiedot

Lisää esimerkkejä kerätyistä henkilötiedoista löydät tietosuojaselosteestamme.

F13

Mihin tietojani käytetään?

Selkeä käyttötarkoitus kerätylle tiedolle

Se miten ja mitä tietoja käsittelemme Fortumissa, on määritelty tarkoin etukäteen. Käsittelemme tietoja esimerkiksi näissä yhteyksissä: asiakaspalvelu, palvelukehitys, asiakasviestintä ja markkinointi. Tarkempaa tietoa henkilötietojen käsittelystä ja käyttötarkoituksista löydät tietosuojaselosteesta.

F8

Ovatko tietoni turvassa?

Henkilötietojen suojaaminen

Fortumin hallussa olevat henkilötiedot on suojattu useilla eri tietoteknisillä menetelmillä, joiden tarkoitus on estää, havaita ja/tai rekisteröidä henkilötietojen oikeudeton käsittely. Henkilötietoja sisältävät palvelimet ja näiden varmuuskopiot sijaitsevat lukituissa ja vartioiduissa tiloissa ja tietoihin pääsevät käsiksi ainoastaan tietyt ennalta määritellyt henkilöt.

Huolellinen tietojen käsittely

Rekisterin ylläpitäjänä vastaamme siitä, että tahot, joilla on oikeus käsitellä henkilötietoja noudattavat lakeja sekä ennakkoon sovittuja käytäntöjä. Yksityiskohtaiset ohjeet, henkilöstön koulutus sekä huolellinen kumppanien valinta varmistavat turvallisen tietojen käsittelyn.

F29

Miten hallitsen tietojani?

Omat tiedot

Kun haluat hallinnoida sähkö- tai kaukolämpösopimukseesi liittyviä asiakas- ja sopimustietoja tai päivittää yhteystietoja, teet sen helpoiten Oma Fortum -sovelluksessa tai verkkopalvelussa.

Oma Fortumiin

Evästeet

Evästeiden, mobiilitunnisteiden, verkkojäljitteiden ja muiden vastaavien tekniikoiden tarkoitus on auttaa meitä kehittämään digitaalisia palveluita ja käyttökokemusta. Lisätietoa tunnisteiden käytöstä

Hallinnoi evästeitä

Tietoja kertyy kohtaamisissa

Keräämme  ja käsittelemme tarpeen mukaan erilaisia henkilötietoja.

Kun kohtaamme toisemme, tallennamme oleelliset tiedot tietojärjestelmiin. Näitä kohtaamisia syntyy esimerkiksi, kun teet sopimuksen kanssamme, soitat asiakaspalveluun tai vierailet verkkopalveluissamme. Henkilötietosi päätyvät meille useimmiten asiakassuhteen kautta.

Esimerkkejä kerätystä tiedosta

  • Henkilötiedot, kuten nimi ja yhteystiedot
  • Kiinteistöön ja energian kulutukseen liittyvät tiedot
  • Verkkopalvelun käyttöön liittyvät tiedot

Lisää esimerkkejä kerätyistä henkilötiedoista löydät tietosuojaselosteestamme.

Selkeä käyttötarkoitus kerätylle tiedolle

Se miten ja mitä tietoja käsittelemme Fortumissa, on määritelty tarkoin etukäteen. Käsittelemme tietoja esimerkiksi näissä yhteyksissä: asiakaspalvelu, palvelukehitys, asiakasviestintä ja markkinointi. Tarkempaa tietoa henkilötietojen käsittelystä ja käyttötarkoituksista löydät tietosuojaselosteesta.

Henkilötietojen suojaaminen

Fortumin hallussa olevat henkilötiedot on suojattu useilla eri tietoteknisillä menetelmillä, joiden tarkoitus on estää, havaita ja/tai rekisteröidä henkilötietojen oikeudeton käsittely. Henkilötietoja sisältävät palvelimet ja näiden varmuuskopiot sijaitsevat lukituissa ja vartioiduissa tiloissa ja tietoihin pääsevät käsiksi ainoastaan tietyt ennalta määritellyt henkilöt.

Huolellinen tietojen käsittely

Rekisterin ylläpitäjänä vastaamme siitä, että tahot, joilla on oikeus käsitellä henkilötietoja noudattavat lakeja sekä ennakkoon sovittuja käytäntöjä. Yksityiskohtaiset ohjeet, henkilöstön koulutus sekä huolellinen kumppanien valinta varmistavat turvallisen tietojen käsittelyn.

Omat tiedot

Kun haluat hallinnoida sähkö- tai kaukolämpösopimukseesi liittyviä asiakas- ja sopimustietoja tai päivittää yhteystietoja, teet sen helpoiten Oma Fortum -sovelluksessa tai verkkopalvelussa.

Oma Fortumiin

Evästeet

Evästeiden, mobiilitunnisteiden, verkkojäljitteiden ja muiden vastaavien tekniikoiden tarkoitus on auttaa meitä kehittämään digitaalisia palveluita ja käyttökokemusta. Lisätietoa tunnisteiden käytöstä

Hallinnoi evästeitä

Tietosuojaselosteemme on päivitetty 4.10.2019

Olemme päivittäneet tietosuojaselosteemme vastaamaan muutoksia tuotteissamme ja palveluissamme. Entistä selkeämmästä tietosuojaselosteesta voit lukea lisää muun muassa siitä, miten käsittelemme ja käytämme henkilötietojasi turvallisella tavalla esimerkiksi konsernin sisäisessä tietojen vaihdossa.

"Digitaalisien palveluiden tulisi olla henkilökohtaisia. Sähkölämmittäjällä ja kaukolämpöasiakkaalla on hyvin erilainen kiinnostus ja lähestymistapa samaan palveluun. Analytiikan avulla pystymme näkemään mitkä alueet kiinnostavat eniten ja miten niitä käytetään."

Matti Kaipila, palvelumuotoilija

Asiakkaat kysyvät

Mistä löydän henkilö- ja kulutustietoni?

Sähkö- ja kaukolämpöasiakkaana löydät tiedot helpoiten Oma Fortum -tunnuksellasi. Tunnuksella pääset Oma Fortum -verkkopalveluun sekä puhelinsovellukseen.

Sähkön ja kaukolämmön kulutustiedot löytyvät sekä Oma Fortum nettipalvelusta että sovelluksesta. Jos olet tottunut käyttämään Fortum Valpas -palvelua, käytät sielläkin Oma Fortum -tunnustasi.

Sähköauton lataukseen liittyvät tietosi, kuten lataushistoriasi ja maksujen hallintaan liittyvät tiedot löytyvät Fortum Charge & Drive –Finland -sovelluksesta.

Miten korjaan tai päivitän tietojani?

Oma Fortumissa voit päivittää sähköpostiosoitteen, puhelinnumeron, laskutusosoitteen, asiakasviestinnän kielen (suomi tai ruotsi) sekä sähköisen viestinnän valinnat. Muissa tapauksissa, esim. nimenmuutoksessa, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Oma Fortum -käyttäjätunnustasi voit vaihtaa palveluun kirjautuneena: käyttäjätilin tiedot.  Salasanan voit vaihtaa unohtunut salasana-toiminnolla.

Jos olet muuttamassa ja tarvitset uuden sopimuksen, tietosi päivittyvät sopimuksen teon yhteydessä. Jos olet epävarma, soita muuttopuhelimeen.

Minulla ei ole enää sopimusta Fortumin kanssa. Mitä tietoja säilytätte minusta?

Säilytämme vain tarpeelliset tiedot ja mitä esimerkiksi kirjanpitolaissa on edellytetty. Laskutukseen liittyvät tiedot voidaan säilyttää enintään 10 vuotta.

Miksi Fortumin mainokset seuraavat minua verkossa?

Tuodaksemme tuotteita ja palveluita tutuksi mainostamme niitä verkossa. Pyrimme löytämään mahdollisuuksia kohdentaa markkinointia henkilöille, jotka voisivat olla kiinnostuneita palveluistamme. Näkemäsi mainos voi esimerkiksi perustua evästeeseen, joka on lähetetty laitteesi selaimelle vierailtuasi jollakin sivustolla tai sivulla, ja jonka perusteella voisit olla kiinnostunut palveluistamme. Ostamme myös mainospaikkoja, jotka näkyvät kaikille. Lisää esimerkkejä verkkomainonnastamme löydät  tietosuojaselosteesta.

Miten estän puhelinmyynnin?

Fortumista  soitetaan sinulle, kun halutaan varmistaa, että saat parasta mahdollista palvelua. Soiton yhteydessä onkin hyvä tarkistaa samalla, että henkilötietosi ovat ajan tasalla. Käytä siis tilaisuus hyväksesi!

Jos et enää halua saada Fortumilta markkinointipuheluita, voit ottaa yhteyden asiakaspalveluumme tai kertoa asiasta asiakaspalvelun edustajalle markkinointipuhelun aikana.

Voit hallita valintojasi myös Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton ylläpitämässä rajoituspalvelussa https://www.asml.fi/kieltopalvelut. Kielto estää markkinoinnin uusasiakkaille.

Omien tietojen tilaus

Jos haluat tilata kopion kaikesta tiedosta, jota Fortumilla on sinusta, voit tehdä pyynnön pankkitunnistautumisen avulla.

Pyydä omia tietojasi

Oikeudellinen tiedote

Oikeudellinen tiedote sisältää tietoa internetsivujemme käyttöehdoista. Sieltä löydät mm. tietoa, millä ehdoilla voit kopioida tietoja sivustoltamme. Oikeudellinen tiedote