Pidämme hyvää huolta tiedoistasi

Tervetuloa Fortumin tietosuojasivulle. Kokosimme tänne tietoa siitä miten keräämme, käytämme ja säilytämme henkilötietojasi.

Matti Kaipila, Lead UX Designer

"Digitaalisien palveluiden tulisi olla henkilökohtaisia. Sähkölämmittäjällä ja kaukolämpöasiakkaalla on hyvin erilainen kiinnostus ja lähestymistapa samaan palveluun. Analytiikan avulla pystymme näkemään mitkä alueet kiinnostavat eniten ja miten niitä käytetään."

Matti Kaipila, palvelumuotoilija

Asiakkaat kysyvät

Mistä löydän henkilö- ja kulutustietoni?

Sähkö- ja kaukolämpöasiakkaana löydät tiedot helpoiten Oma Fortum -tunnuksellasi. Tunnuksella pääset Oma Fortum -verkkopalveluun sekä puhelinsovellukseen.

Sähkön ja kaukolämmön kulutustiedot löytyvät sekä Oma Fortum nettipalvelusta että sovelluksesta. Jos olet tottunut käyttämään Fortum Valpas -palvelua, käytät sielläkin Oma Fortum -tunnustasi.

Sähköauton lataukseen liittyvät tietosi, kuten lataushistoriasi ja maksujen hallintaan liittyvät tiedot löytyvät Fortum Charge & Drive –Finland -sovelluksesta.

Miten korjaan tai päivitän tietojani?

Oma Fortumissa voit päivittää sähköpostiosoitteen, puhelinnumeron, laskutusosoitteen, asiakasviestinnän kielen (suomi tai ruotsi) sekä sähköisen viestinnän valinnat. Muissa tapauksissa, esim. nimenmuutoksessa, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Oma Fortum -käyttäjätunnustasi voit vaihtaa palveluun kirjautuneena: käyttäjätilin tiedot. Salasanan voit vaihtaa unohtunut salasana-toiminnolla.

Jos olet muuttamassa ja tarvitset uuden sopimuksen, tietosi päivittyvät sopimuksen teon yhteydessä. Jos olet epävarma, soita muuttopuhelimeen.

Minulla ei ole enää sopimusta Fortumin kanssa. Mitä tietoja säilytätte minusta?

Säilytämme vain tarpeelliset tiedot ja mitä esimerkiksi kirjanpitolaissa on edellytetty. Laskutukseen liittyvät tiedot voidaan säilyttää enintään 10 vuotta.

Miksi Fortumin mainokset seuraavat minua verkossa?

Tuodaksemme tuotteita ja palveluita tutuksi mainostamme niitä verkossa. Pyrimme löytämään mahdollisuuksia kohdentaa markkinointia henkilöille, jotka voisivat olla kiinnostuneita palveluistamme. Näkemäsi mainos voi esimerkiksi perustua evästeeseen, joka on lähetetty laitteesi selaimelle vierailtuasi jollakin sivustolla tai sivulla, ja jonka perusteella voisit olla kiinnostunut palveluistamme. Ostamme myös mainospaikkoja, jotka näkyvät kaikille. Lisää esimerkkejä verkkomainonnastamme löydät tietosuojaselosteesta.

Miten Fortumin puhelinmarkkinointi ja asiakaspalvelu toimivat?

Fortumista soitetaan sinulle, kun halutaan varmistaa, että saat parasta mahdollista palvelua. Soiton yhteydessä teemme muutaman lisäkysymyksen, joilla varmistamme, että olet varmasti se henkilö, jonka asioita käsittelemme. Samalla tarkistamme, että henkilötietosi ovat ajan tasalla. Soitamme eri palvelunumeroista. Jos epäilet, että puhelu ei ole Fortumilta tai Fortumin toimeksiannosta, niin ole ystävällisesti meihin yhteydessä. Katso yhteystiedot.

Puhelinmarkkinoinnin estäminen

Jos et enää halua saada Fortumilta markkinointipuheluita, voit ottaa yhteyden asiakaspalveluumme tai kertoa asiasta asiakaspalvelun edustajalle markkinointipuhelun aikana.

Voit hallita valintojasi myös Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton ylläpitämässä rajoituspalvelussa. Kielto estää markkinoinnin uusasiakkaille.

Omien tietojen tilaus

Jos haluat tilata kopion kaikesta tiedosta, jota Fortumilla on sinusta, voit tehdä pyynnön pankkitunnistautumisen avulla.

Pyydä omia tietojasi

Oikeudellinen tiedote

Oikeudellinen tiedote sisältää tietoa internetsivujemme käyttöehdoista. Sieltä löydät mm. tietoa, millä ehdoilla voit kopioida tietoja sivustoltamme.

Oikeudellinen tiedote