ForTheDoers-blogi

Fortumin kuluttajaliiketoiminnalla selkeä kanta määräaikaisten sähkösopimusten hinnan kohtuullistamiseen

Tuomas Yrttiaho 27 maaliskuu 2024, 12:30

Sähkön hinta nousi syksyllä 2022 korkeammalle kuin koskaan tilastointihistoriansa aikana. Syy siihen oli täysin poikkeuksellinen: sota Euroopassa ja sen seurauksena syntynyt energiakriisi ja suuri epävarmuus energian saatavuudesta.

 

Sähkön saatavuuteen liittyvät kysymykset aiheuttivat paljon huolta myös kuluttajissa, ja sähkön hintojen nousu sai heidät miettimään omaa sähkösopimusvalintaansa. Uskonko, että hinnat nousevat entisestään ja turvaudun kiinteähintaiseen sopimukseen pidemmäksi määräajaksi, kun niiden hintakin on edullisempi kuin lyhytaikaisempien sopimusten. Vai otanko kalliimman ja ei-ennustettavan sopimuksen, joka on irtisanottavissa nopeasti kahden viikon irtisanomisajalla, jos hinnat lähtevätkin laskuun.

Sanomattakin on selvää, että tilanne oli täysin uusi ja poikkeuksellinen kuluttajien lisäksi myös sähkönmyyntiyhtiöille. Fortumin kuluttajaliiketoiminnan asiantuntijat avasivat asiakkailleen eri sähkösopimustyyppien keskeisiä ominaisuuksia – kuten aina – jotta asiakkaat pystyivät tekemään omat valintansa itsenäisesti eri sopimusvaihtoehtojen joukosta.

Kun talvikuukausien sähkölaskut tulivat maksuun yksi toisensa jälkeen, kuluttajien huoli omasta tilanteesta heräsi. Valtio tuli apuun ja antoi sähköhyvitystä. Myös sähkön arvonlisäveroa alennettiin määräajaksi ja alennus siirrettiin täysimääräisesti asiakashintoihin. Fortumin kuluttajaliiketoimintakin halusi auttaa tilanteessa ja antoi asiakkailleen erilaisia mahdollisuuksia laskujen maksamiseen ja maksuaikojen pidentämiseen. 

Sähkönhinta lähti laskuun, sopimusten hinnat pysyivät

Kun sähkönhinta lähti laskuun talven 2022-2023 jälkeen, niillä talouksilla, jotka olivat loppuvuodesta 2022 valinnassaan päätyneet määräaikaiseen kiinteähintaiseen sähkösopimukseen, oli nyt käsissään selvästi kalliimpi sähkösopimus kuin niillä, jotka olivat tehneet sopimuksensa ennen tai jälkeen kyseisen ajankohdan.

Asian otti käsittelyynsä oikeusministeriön alaisuudessa toimiva kuluttajariitalautakunta. Kesäkuussa 2023 lautakunta antoi suosituksensa: määräaikaisen kiinteähintaisen sähkösopimuksen hintaa pitää kohtuullistaa, jos se on enintään 15 prosenttia kalliimpi kuin sen voimassaoloaikana myytävät vastaavat sopimukset. Myöhemmin syksyllä lautakunta vielä suositti, että määräaikaisen sähkösopimuksen voisi irtisanoa ilman sopimussakkoa, jos sähköstä joutuisi maksamaan yli 60 prosenttia keskihintaa enemmän ja sähkölasku olisi vuodessa yli 600 euroa kalliimpi kuin keskihintainen sopimus. 

Yhteiset pelisäännöt ja toimintaedellytykset

Fortumin kuluttajaliiketoiminta toimii täysin markkinaehtoisesti. Suomessa sen liiketoimintaa hoitaa Fortum Markets Oy, joka toimii sähkön vähittäismarkkinoilla. Sen sähkönhankinta perustuu markkinahintoihin niin johdannaishankinnan kuin fyysisen hankinnankin osalta.

Kun Fortum Markets ja asiakas tekivät syksyllä 2022 määräaikaisen sähkösopimuksen, Fortum Markets hankki asiakkaalle ennakkoon sähkömarkkinoilta hänen ennustettua kulutustaan vastaavan määrän sähköä koko sopimuskauden ajalle silloiseen markkinahintaan. Näin myyntiyhtiön oli ylipäätään mahdollista tarjota kiinteähintainen sopimus asiakkaalle, ja  sitoutua sähkön toimittamiseen samaan hintaan koko ajanjaksolle. Siten sopimuksentekohetken jälkeinen markkinahinnan lasku ei vaikuta Fortum Marketsin hankintakustannukseen. Valtaosan sähkönmyyntisopimuksen hinnasta muodostavat hankintakustannukset, jotka määräytyvät kysynnän ja tarjonnan mukaan markkinalla.  

On hyvin tärkeää, että sähkön vähittäismarkkinoiden toimintaedellytykset säilytetään ja pelisäännöt ovat kaikille toimijoille samat ja ennustettavat. Vähittäismarkkinoilla toimii paljon erilaisia myyjiä, joilla on hyvin erilaisia omistusrakenteita. Tasapuoliset toimintaedellytykset takaavat toimivat markkinat ja hyvät palvelut kuluttajille.

Jos määräaikaisten sopimusten hintaa laskettaisiin kesken sopimuskauden, olisi se merkittävä väliintulo vähittäismarkkinoiden toimintaan ja sopimusoikeuden periaatteisiin. Siitä aiheutuisi myös suoria tappioita sähkönmyyjälle. Joutuisimme myymään kalliimmalla hankitun sähkön markkinoille alempaan hintaan kuin millä olemme sen itse hankkineet. Tällainen ei olisi liiketoiminnallisesti kestävää ja johtaisi suurella todennäköisyydellä siihen, että määräaikaisten kiinteähintaisten sopimusten tarjonta loppuisi markkinalla. Se olisi harmillista, sillä ne ovat olleet kuluttajien keskuudessa hyvin suosittuja juuri sen vuoksi, että ne tarjoavat mahdollisuuden turvata sähkön hinnan määräajaksi.

Viime kädessä tilanne voisi kääntyä siis kuluttajan kannalta epäedulliseksi. Syksyllä 2022, kuten tänäkin päivänä, Fortumin kuluttajaliiketoiminta on tarjonnut useita erilaisia sopimustyyppejä asiakkaan valittavaksi, myös sellaisia, jotka voi irtisanoa kahden viikon irtisanomisajalla.  

Sopimus sitoo molempia osapuolia

Jälkikäteen on helppo nähdä, miten olisi kannattanut toimia. Määräaikaisen kiinteähintaisen sähkösopimuksen valinnut tietää nyt, että silloin hyvältä tuntunut sopimus ei ollutkaan paras valinta. Ne, jotka valitsivat nopeasti irtisanottavan sopimuksen, huokaisivat helpotuksesta. Mutta kuka olisi tiennyt varmasti syksyllä 2022, mitä hinnoille tapahtuu seuraavien kuukausien aikana? Ei kukaan. Selvää kuitenkin on, että energiakriisi aiheutti todella ikävän tilanteen niille, joilla on nyt nykyiseen hintatasoon nähden kalliimpi sähkösopimus.

Fortumin kuluttajaliiketoiminnan kanta on, että kaikista edellä mainituista syistä johtuen, sopimuksen hinnan alentaminen kesken sopimuskauden ei ole perusteltua markkinan toimintaedellytysten kannalta, eikä myöskään sähkömarkkinalain ja sopimusoikeuden periaatteiden mukaan. Vaikeassa tilanteessa olevia on kuitenkin syytä auttaa eri keinoin, joita yhteiskunnalla on käytössään.

Tuomas Yrttiaho

Liiketoimintavastaava, Fortum Consumer Solutions, Suomi

Blog

ForTheDoers-blogi

Blogin etusivulle