Warning

Sähkö­so­pi­mus­asioiden asiakaspalvelumme on valitettavasti tällä hetkellä poikkeuksellisen ruuhkautunut ja pahoittelemme pidempää jonotusaikaa puhelin- ja sähköpostipalvelussamme.

Soittaessasi asiakaspalveluumme jääthän odottamaan jonoon, mikäli asiasi koskee sopimuksen päättämistä, laskun eräpäivän siirtoa tai tarvitset sähkösopimuksen seuraavalle arkipäivälle. Sähköposteihin vastaamme saapumisjärjestyksessa, keskimääräinen vastausaika on noin 8-10 päivää.

Yritysasiakas­palvelu puhelimitse sulkeutuu poikkeuksellisesti joka päivä tällä viikolla klo 12.

Kuinka voimme auttaa yritystäsi tänään?

Yritysasiakas­pal­ve­lumme on täällä sinua varten. Asian­tun­tevat yritys­osaa­jamme auttavat yritysten, yhdis­tysten ja taloyh­tiöiden edustajia kaikissa sähkö­so­pi­muksiin ja sähkön hintaan liitty­vissä kysymyk­sissä.

Info Large Filled

Voit helposti tilata verkkosivuiltamme Fortumin sähkösopimuksen, joka voi alkaa aikaisintaan 20 päivän kuluttua tilauksesta.

Energiaviraston ohjeistuksen mukaan verkkoyhtiölläsi on velvollisuus toimittaa sinulle sähköä kolmen viikon ajan nykyisen sähkönmyyjäsi päätettyä toimintansa. Eli voit olla ihan rauhassa, ehdit hyvin tilata meiltä uuden sopimuksen verkosta nyt.

Tutustu yrityssähkösopimuksiimme

 

Yritysten useimmiten kysytyt kysymykset

Miten valitsen yritykselleni sopivan sähkösopimuksen?

Yrityssähkösopimuksen valintaan vaikuttavat monet asiat, kuten yrityksen koko, sähkön vuosikulutus ja minä vuorokauden aikoina yrityksesi sähköä kuluttaa. Voit valita yritykseesi kiinteähintaisen määräaikaisen sopimuksen, markkinahintaa seurailevan toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen tai tunneittain hinnoiteltavaa pörssisähköä. Lisäksi sähkösopimus voi olla tärkeä osa yrityksesi ympäristövastuullisuutta, ja valitsemalla Fortumin yrityssähkösopimuksen varmistat, että käyttämäsi sähkö on päästötöntä sekä ilmastoa kuormittamatonta!

Liikkuvia osia sähkösopimuksen valinnassa siis riittää. Kokeile päätöksenteon helpottamiseksi yritysapuria, joka auttaa valitsemaan vaihtoehdoista yrityksellesi sopivimman nopeasti ja helposti.

Miten kilpailutan yritykseni sähkösopimuksen?

Sähkösopimus kannattaa kilpailuttaa säännöllisin väliajoin varmistaaksesi, että sopimus edelleen vastaa yrityksesi tarpeita. Kun vertailet eri sähköyhtiöiden sopimuksia, varmista, että kyseessä on toistensa kanssa samankaltaiset sopimukset. Näin saat todenmukaisen kuvan hinnoista sekä sopimuksen ehdoista. Kiinnitä kilpailutuksessa huomiota ainakin näihin seikkoihin:

  1. Sähköyhtiön luotettavuus
  2. Sopimustyyppi sopii yritystoimintaasi esimerkiksi kulutusmäärien, hinnoittelumallin, keston ja sähkön alkuperän osalta.
  3. Sähkön tuotantotapa vastaa yrityksesi arvoja, erityisesti kun haluat pienentää yrityksesi hiilijalanjälkeä.
  4. Mitä lisäpalveluja saat sähköyhtiöltä esimerkiksi sähkönkäytön seurantaan ja budjetointiin.
  5. Sähkön hinta. 

Lisätietoa sähkösopimuksen kilpailuttamisesta löydät täältä.

Miten saan yritykselleni vihreää sähköä?

Fortumin kaikki yrityssähkö on päästötöntä – sitä käyttämällä yrityksesi sähkön­käytön hiili­diok­si­di­päästöt ovat pyöreä nolla. Voit myös liittää sopimukseesi Vihreä-lisäpalvelun, jolla saat 100 % uusiutuvaa, alkuperäsertifioitua sähköä. Vihreän tuotanto on sekoitus vesi-, tuuli- ja aurinkoenergiaa. Vihreä-lisäpalvelulla osallistut myös suoma­laisten metsien suoje­lu­työhön Luonnon­pe­rin­tö­säätiön kautta. 

Mistä tiedän, että Fortumilta saamani sähkö on varmasti päästötöntä?

Sähkön alkuperän ja päästöjen ilmoittamisesta on säädetty laissa. Fortumin yritysasiakkaille myytävästä sähköstä 0 % on fossiilista tuotantoa. Toisin sanoen, se on hiilidioksidivapaata sähköä. Termi tarkoittaa sähköä, jonka tuotannosta ei aiheudu hiilidioksidipäästöjä. Päästöttömiä tuotantomuotoja ovat vesi-, aurinko- tuuli- ja ydinvoima sekä geoterminen lämpö. Kaikki Fortumin myymä sähkö yrityksille on hiilidioksiditonta.

Alkuperätakuujärjestelmä (Guarantee of Origin) varmentaa, että sähköä saa myydä uusiutuvana ainoastaan, jos sille on myönnetty alkuperätakuu. 

Fortum Vihreä -lisäpalvelussa asiakkaille myydyn sähkön alkuperä on 100 % uusiutuvaa. Vaikka sähköverkossa eri tavoin tuotettu sähkö sekoittuu, alkuperätodistus takaa, että uusiutuvilla energialähteillä tuotettua sähköä on laskennallisesti tuotettu ilmoitettu määrä.

Lisätietoa yritysasiakkaan sähkön alkuperästä.

Lisäpalvelut

Miten saan nopeimmin yhteyden Fortumin asiakaspalveluun?

Asiakaspalvelumme pyrkii vastaamaan asiakkaiden yhteydenottoihin aina nopeasti. Tarvittaessa voit ottaa käyttöösi Fortum Suora­linja -palvelun, jossa olet aina etusi­jalla. Saat palvelussa asiakaspalveluun oman puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen. Kun soitat meille numeron kautta, puhelusi menee jonojen ohi ensimmäiseksi. Tutustu Suoralinja-lisäpalveluun.

Onko Fortumilla digitaalisia palveluja, joissa voin asioida?

Halutessasi voit sopia asiakaspalvelun kanssa videotapaamisen, joka toteutetaan Microsoft Teamsin välityksellä. Varaa aika videotapaamiseen

Lisäksi meillä on käytössä chatbot! Voit kysyä apua chatbotiltamme verkkosivuillamme.

Miten rekisteröidyn Yritys Onlineen?

Yritys Onlinesta löydät hyödyllisiä työkaluja kiinteistösi sähkön ja kaukolämmön seurantaan sekä kustannusten tarkasteluun. Rekisteröitymistä varten tarvitset yrityksesi Y-tunnuksen sekä Fortumin asiakasnumeron. Rekisteröidy Yritys Onlineen.

Hinnat, laskutus ja maksaminen

Mistä näen sopimukseni voimassaoloajan?

Sopimuksen voimassaoloajan näet Yritys Online -palvelusta viimeisimmältä sähkölaskulta, mikäli sopimus on määräaikainen. Voit myös soittaa yritysasiakaspalveluumme p. 0200 19100 (pvm/mpm, ma–pe klo 8–17).

Miten voin muuttaa laskutusväliä?

Laskutusväliä voit muuttaa soittamalla yritysasiakaspalveluumme p. 0200 19100 (pvm/mpm, ma–pe klo 8–17).

Voinko vastaanottaa laskuja sähköpostitse?

Valitettavasti meillä ei ole käytössä sähköpostilaskutusta tietoturvasyistä, mutta sen sijaan suosittelemme verkkolaskutusta. Verkkolaskutuksessa saat sähköisen laskun suoraan yrityksesi talous­hal­lin­ta­jär­jes­telmään ympäris­töys­tä­väl­lisesti ilman turhaa paperin kulutusta. Ota helppo verkkolaskutus käyttöön ja ilmoita tarvittavat tiedot.

Jos yritykselläsi ei ole vielä verkkolaskutusta käytössä, mutta toivot saavasi ne kuitenkin sähköisenä, kannattaa ottaa käyttöön yritysasiakkaiden maksuton Yritys Online -palvelu. Saat sähkölaskusi sinne sekä voit arkistosta tarkastella vanhoja laskujasi. Samalla näet laskun maksustatuksen, eli onko laskun maksu tallentunut Fortumille. 

Miten voin vaikuttaa yrityksen sähkölaskun loppusummaan?

Yrityksen sähkölaskuun voi vaikuttaa tehostamalla ja vähentämällä sähkön kulutusta. Kannattaa tarkistaa, että valittu sopimustyyppi vasta parhaiten yrityksen tarpeita. Sähköä myös hinnoitellaan eri tavoin. Kustannukset pienenevät, jos yrityksessäsi voidaan käyttää yösähköä tai pörssisähkön käyttäjänä voit siirtää toimintoja iltoihin ja viikonloppuihin.

Miten voin varmistaa, että sähkölaskussani ei ole suuria vaihteluita?

Hintavaihteluita voit välttää valitsemalla sopimuksen, jossa on kiinteä hinta jopa kolmeksi vuodeksi. Siinä energian hinta on koko ajan sama, jolloin laskuusi tuo vaihtelua vain kuluttamasi energian määrä.

Pörssisähkösopimus on pitkään ollut edullinen vaihtoehto yrityksille, mutta siinä hinnat vaihtelevat tunneittain. Jos pörssisähkö kiinnostaa ja kuitenkin kaipaat vakaampia hintoja, voit ottaa käyttöön lisäksi Hintasuojapalvelun. Palvelun avulla markkinahintojen heilahteluja voidaan minimoida. Hintasuojapalvelussa saat meiltä tarjouksen, jonka tarjouksen erikseen hyväksymällä, hinta lukitaan tarjouksessa mainittuun hintaan määräajaksi. Hintasuojapalvelu on Yritys Tunti -sopimuksen lisäpalvelu. Lue lisää Hintasuojasta.

Yleisiä kysymyksiä sähköstä

Miksi sähkön hinta vaihtelee?

Sähkön hintaan vaikuttavat sää, vesitilanne, polttoaineiden maailmanmarkkinahinnat ja monet muut kansainväliset seikat. Talvella pörssisähkön hinta oli korkea, mutta kevään edetessä se on laskenut. Ukrainan sota on nostanut maakaasun ja kivihiilen hintoja, millä on suora vaikutus sähkön hintaan. Sähkön kallistuminen Keski-Euroopassa nostaa tuontisähkön hintaa myös Suomessa. Sähkön hinnannousuun on vaikuttanut myös Ruotsin ja Norjan vesialtaiden alhainen taso. Pohjoismaissa kuitenkin nautitaan selkeästi Keski- ja Etelä-Eurooppaa edullisemmista hinnoista. Olemme myös viimeiset kymmenen vuotta tottuneet poikkeuksellisen edullisiin sähkönhintoihin. 

Lue lisää sähkön hinnan vaihtelun syistä.

Mistä sähkön hinta koostuu?

Sähkön hinta koostuu kolmesta suunnilleen yhtä suuresta osasta: sähköenergiasta, sähkönsiirrosta ja veroista. Sähköenergian hinta määritellään kulutusmäärien mukaan c/kWh (senttiä per kulutettu kilowattitunti). Yritys voi vaikuttaa sähköenergian hintaan vähentämällä ja tehostamalla kulutusta sekä valitsemalla yritykselleen parhaiten sopivan sähkösopimuksen. Sähkön siirrosta vastaa aina paikallinen siirtoyhtiö, eikä sen valintaan voi vaikuttaa. Siirtomaksu pitää sisällään perusmaksun, jolla ylläpidetään sähköverkkoja, sekä maksun yrityksesi käyttämän sähköenergian siirrosta. Lisäksi sähköenergiasta ja sähkönsiirrosta maksetaan veroja.

Mitä eroa on sähkönmyyjällä ja sähköverkolla?

Yrityksesi voi ostaa sähköä haluamaltaan myyjältä mistä päin Suomea tahansa. Valitsemallesi sähkönmyyjälle maksat yrityksen käyttämästä sähköstä. Sähkönsiirrosta vastaa aina paikallinen siirtoyhtiö, joka omistaa alueen sähköverkon. Siirtoyhtiö laskuttaa yritystäsi käyttämäsi sähköenergian siirrosta sekä sähköverkkojen ylläpidosta perusmaksun muodossa. Siirtoyhtiötä ei voi vaihtaa. Tutustu yrittäjän sähkösanastoon.

Palveluhinnasto

Löydät tästä ajan tasalla olevan asiakaspalvelun palveluhinnaston sekä yritysasiakkaan valtakirjapohjan.

Palvelemme yritystäsi kokonaisvaltaisesti myös muuttotilanteissa

Yritys­muutto on usein monivai­heinen ja stres­saa­vakin projekti, olipa kyseessä pienen toimiston tai suuren organi­saation muutto. Olit sitten uusi asiakas tai jo pidempiaikainen kumppanimme, meiltä saat kätevästi sähkö­so­pi­muksen yrityksesi muuttuvaan tilan­teeseen.
 

Moving van

Oletko jo asiak­kaamme?

Muistathan muuton yhteydessä ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme, jotta sopimuksesi saadaan siirrettyä uuteen käyttöpaikkaan sujuvasti ja helposti.

Asiakaspalvelumme palvelee sinua numerossa 0200 19100 (ma-pe klo 8-17 pvm/mpm).

Moving

Muutto tiedossa mutta sähkösopimus uupuu?

Yksi huolen aihe vähemmän - tee sähkösopimus uusiin toimitiloihisi helposti suoraan nettisivuiltamme.

Tee sopimus verkossa

Aina ilmastoystävällistä yrityssähköä

Fortu­milta löydät yrityksesi tarpeisiin sopivan sähkö­so­pi­muksen – yrityksen koosta riippu­matta. Meiltä saat aina 100% hiili­diok­si­di­pääs­tö­töntä sähköä, kaikkialle Suomeen. Tutustu sopimusvaihtoehtoihimme ja löydä yrityksellesi sopivin sähkösopimus. Voit tilata sähkö­so­pi­muksen helposti ja nopeasti verkossa.
 

Tutustu yrityksen sähkösopimuksiin