Blogi

Miten pienentää yrityksen hiilijalanjälkeä?

13 huhtikuu 2021

Ilmastonmuutoksen eteen tehtävät toimet tuntuvat julkisessa keskustelussa usein kärjistyvän kahteen ääripäähän: kuluttajien pitää muuttaa elämäntapojaan tai suuryritysten on pienennettävä päästöjään. Se, miten pk-yritykset voivat kantaa kortensa kekoon ilmastonmuutoksen torjumisessa ja hiilijalanjäljen pienentämisessä, on jäänyt pienemmälle huomiolle.


On tietenkin totta, että ison kansainvälisen vientiyrityksen muuttaessa logistiikkaketjuaan vihreämmäksi tai teollisuusyrityksen pienentäessä tuotantonsa päästöjä, vaikutus on yksityisyrittäjään verrattuna suurempi. Mutta suomalaisista yrityksistä noin 98 % on mikro- tai pk-yrityksiä ja maailmallakin niiden on arvioitu muodostavan 90 % maailman yrityksistä sekä työllistävän 50% maailman väestöstä. Kun näin suuri määrä yrityksiä tekee pieniäkin asioita, niillä on valtavia vaikutuksia ympäristön kannalta. Tässä artikkelissa kerrommekin, mitä kaikkea yrityksen pitäisi hiilijalanjäljestään ja sen pienentämisestä tietää.

Mistä yrityksen hiilijalanjälki koostuu?

Hiilijalanjälki kuvaa yksinkertaisuudessaan sitä, kuinka paljon yrityksen toiminnasta, tuotteesta tai palvelusta syntyy kasvihuonekaasuja. Jalanjälki lasketaan “kehdosta hautaan” -periaatteella eli siinä huomioidaan kaikki tuotteen elinkaaren aikana syntyvät päästöt. Siihen siis vaikuttaa se, miten tuote valmistetaan, miten tuotetta käytetään ja miten tuote hävitetään.

Yrityksen hiilijalanjäljen laskennassa käytetään niin kutsuttua Greenhouse Gas (GHG) -protokollaa. Siinä huomioidaan kolme eri tasoa:

  • Suorat päästöt: esimerkiksi yrityksen omistamat lähteet kuten oma energiantuotanto
  • Epäsuorat energiantuotannon päästöt: esimerkiksi hankittu sähkö- ja lämpöenergia
  • Välilliset päästöt: esimerkiksi lentomatkat, työmatkaliikenne, alihankkijoiden ja kumppaneiden vaikutukset

Viimeinen kohta saattaa tulla yllätyksenä. Hiilijalanjälki ei ole kiinni vain omista teoista vaan siihen vaikuttaa siis jopa kumppaneiden ja alihankkijoiden toiminta! Oman yrityksen hiilijalanjäljen selvittäminen voikin tässä kohtaa ruveta tuntumaan aikamoiselta urakalta. Mutta ei hätää, laskentaan on olemassa erilaisia työkaluja ja ohjelmistoja. Myös monet tahot auttavat ja antavat neuvontaa hiilijalanjäljen laskemiseksi. Artikkelin lopussa on muutama linkki auttavien tahojen sivuille.

Nopeaan tiedonnälkään on kuitenkin olemassa myös hiilijalanjälkilaskureita. Suomen ympäristökeskus Syke on luonut yrityksille hiilijalanjälkilaskurin: Y-Hiilarin. CO2-muuntimella voit puolestaan suhteuttaa päästöjesi suuruuden jokapäiväisiin asioihin. Voit esimerkiksi muuntaa syntyneiden päästöjen suuruuden autolla kuljetuksi matkaksi tai pihviksi!

Mitä yritys voi tehdä parantaakseen hiilijalanjälkeään?

Kun olet selvittänyt, mistä asioista yrityksesi hiilijalanjälki muodostuu, on sinun helpompi lähteä miettimään, mihin asioihin sinun tulee ensimmäisenä tai eniten kiinnittää huomiota. Toimenpiteet vaihtelevat nimittäin paljonkin yritysten välillä. Raskaan teollisuusyrityksen toimet ovat ihan erilaiset kuin vaikka paikallisen leipomon tai parturikampaajan.

Onneksi on toimenpiteitä, jotka pätevät lähes mihin tahansa yritykseen.

  1. Valitse ympäristöystävällinen energiantuotantomuoto

    Moni sähköyhtiö tarjoaa yrityksillekin jo sopimuksia, joissa voi valita itselleen sähköntuotantomuodoksi hiilidioksidipäästöttömän energialähteen. Tämä onkin yksi helpoimmista ja nopeimmista tavoista pienentää oman yrityksen hiilijalanjälkeä. Fortumin sopimukset ovat kaikki 100% hiilidioksidipäästöttömiä. Tai voisiko tehtaasi tai liikkeesi jopa tuottaa omaa energiaa aurinkopaneeleilla?
     
  2. Tehosta energiankulutustasi

    Tämä on varsin suoraviivaista: mitä vähemmän kulutat energiaa, sitä pienemmät ovat päästösi ja hiilijalanjälkesi. Säästät sitä paitsi myös yrityksesi kustannuksissa. On jopa laskettu, että pieni yritys voisi säästää 13% pelkästään energiankulutusta tehostamalla.

    Voisitko siis esimerkiksi valita energiatehokkaan valaistuksen, vaihtaa biodieseliin tai vaihtaa pörssisähköön?
     
  3. Kierrätä ja vähennä jätettä

    Kierrätä niin paljon kuin mahdollista käyttämiäsi raaka-aineita, materiaaleja, välineitä ja tuotteita. Pakkaatko tuotteesi kierrätysmateriaaleihin tai ovatko pakkausmateriaalisi kuluttajalle helposti kierrätettävissä? Voisitko hankkia uusiokäytettäviä materiaaleja tai hyödyntää lähiraaka-aineita?
     
  4. Hyvitä päästösi

    Hiilijalanjälkeä voidaan myös hyvittää. Hyvittämisellä tarkoitetaan rahallista maksua, jolla pyritään kumoamaan toiminnasta syntyviä päästöjä ja niiden vaikutuksia tukemalla päästöttömiä aktiviteetteja toisaalla. Voit kompensoida esimerkiksi työntekijöiden lentomatkat tai ulkomaille lähetettävät kuriiripostitukset. Voit myös edistää päästöttömyyttä rahoittamalla erilaisia ilmasto- ja ympäristöprojekteja.

Moni suomalainenkin yritys on asettanut tavoitteeksi hiilijalanjälkensä pienentämisen ja parhaimmillaan jopa kokonaan hiilineutraaliksi muuttumisen. Heidän vastuullisuusraporttinsa ovat mielenkiintoista luettavaa, joista voi hakea inspiraatiota. Tällaisia yrityksiä ovat esimerkiksi Halti, Finlayson, Valio ja Novita. Monet yritykset ovat myös ymmärtäneet, että ilmastotekoihin panostaminen on kilpailuetu.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että isojen yritysten resurssit ovat ihan erilaiset kuin pk-yrityksen, joten itseään ei kannata verrata heidän tekemiseen. Suuryritysten toimenpiteitä kannattaa ajatella enemmän idealistana!

Ota ensimmäinen askel hiilijalanjälkesi pienentämiseen, valitse yrityksellesi 100 % hiilidioksidipäästötön sähkösopimus.