Blogi

Hiilijalanjäljen pienentäminen on yritykselle kilpailuetu

14 huhtikuu 2021

Monet yritykset ovat ryhtyneet mittaamaan hiilijalanjälkeään ja tekemään aktiivisesti toimia sen pienentämiseksi. Tällaiset yritykset tuntuvat kuitenkin olevan vielä enemmänkin poikkeuksia. Yleensä ne ovat juuri suurempia yrityksiä, joilla on siihen varaa. Tai uusia pieniä yrityksiä, jotka ovat jo perustamisestaan lähtien toimineet ympäristöarvojen mukaisesti.

Kun otetaan huomioon, että suomalaisista yrityksistä noin 98 % on mikro- tai pk-yrityksiä ja maailman mittakaavassa noin 90 % on pk-yrityksiä, miksi aktiivisesti hiilijalanjälkiään pienentäviä yrityksiä tuntuu kuitenkin olevan vielä aika vähän?

Tähän on varmasti paljon syitä. Yksi voi olla se, että yritykset eivät usko hiilijalanjäljen kiinnostavan asiakkaitaan. Uskotaan, että kuluttajia kiinnostaa vain hinta ja käytettävyys. Tässä on kuitenkin tapahtumassa iso muutos. Kun asiaa on tutkittu, on huomattu, että kasvava määrä kuluttajia valitsee tuotteita ja palveluita sen mukaan, kuinka ympäristöystävällisiä ne ovat.

Toinen syy voi olla se, että hiilijalanjälki on vaikea asia: sitä eivät ymmärrä juuri paremmin yritykset kuin kuluttajatkaan. Asia ei kuitenkaan ole läheskään niin monimutkainen kuin uskotaan. Kerromme asiasta tarkemmin artikkelissamme yrityksen hiilijalanjäljestä ja keinoista sen pienentämiseen.

Pieni hiilijalanjälki tuo yritykselle kilpailuetua tarjouskilpailussa

Ulkoiset paineet vaikuttavat jo nyt yritysten toimintaan. Monessa tarjouspyynnössä ja toimeksiantojen ehdoissa pyydetään nykyään jo tietoa yrityksen hiilijalanjäljestä.

Poliittisessa keskustelussa on väläytelty myös yritysten haittaveroja, kuten hiiliveroa. Vaikka mitään varmaa ei olekaan vielä näkökentässä, valtiot asettavat koko ajan kunnianhimoisempia ilmasto- ja ympäristötavoitteita. Esimerkiksi Suomen tavoite olla hiilineutraali vuonna 2035.

Yrityksissä onkin hyvä ottaa hieman etumatkaa ja laskea hiilijalanjälkensä jo nyt. Mitä aiemmin tähän ryhtyy, sitä helpommin pystyy yrityksesi vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin ja turvaat näin kilpailuetusi markkinassa.

Pienikin yritys vaikuttaa

Jos googletat yrityksen hiilijalanjäljen, saat tulvan paljon teknistä tietoa ja laskennallisia malleja. Älä anna sen säikäyttää. Voit aloittaa pohtimalla rauhassa, mistä kaikkialta yrityksesi päästöt tulevat ja mitkä olisivat ensimmäiset toimenpiteet, joilla voit niihin vaikuttaa. Yksi helpoimpia toimenpiteitä on yleensä vihreään sähkösopimukseen vaihtaminen.

Tämän lisäksi meillä on Suomessa paljon ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja kierrättämiseen ja materiaaleihin liittyen. Hakukoneet ja yritysneuvontaa antavat tahot ovat tässä ystäviäsi. Nappaa alta talteen hyödylliset linkit.
 

Hyödyllisiä linkkejä yrityksille:

 

Ota ensimmäinen askel hiilijalanjälkesi pienentämiseen, valitse yrityksellesi 100 % hiilidioksidipäästötön sähkösopimus.