Monet yritykset ovat ryhtyneet mittaamaan hiilijalanjälkeään ja tekemään aktiivisesti toimia sen pienentämiseksi. Tällaiset yritykset tuntuvat kuitenkin olevan vielä enemmänkin poikkeuksia. Yleensä ne ovat juuri suurempia yrityksiä, joilla on siihen varaa. Tai uusia pieniä yrityksiä, jotka ovat jo perustamisestaan lähtien toimineet ympäristöarvojen mukaisesti.
Kun otetaan huomioon, että suomalaisista yrityksistä noin 98 % on mikro- tai pk-yrityksiä ja maailman mittakaavassa noin 90 % on pk-yrityksiä, miksi aktiivisesti hiilijalanjälkiään pienentäviä yrityksiä tuntuu kuitenkin olevan vielä aika vähän?
Tähän on varmasti paljon syitä. Yksi voi olla se, että yritykset eivät usko hiilijalanjäljen kiinnostavan asiakkaitaan. Uskotaan, että kuluttajia kiinnostaa vain hinta ja käytettävyys. Tässä on kuitenkin tapahtumassa iso muutos. Kun asiaa on tutkittu, on huomattu, että kasvava määrä kuluttajia valitsee tuotteita ja palveluita sen mukaan, kuinka ympäristöystävällisiä ne ovat.
Toinen syy voi olla se, että hiilijalanjälki on vaikea asia: sitä eivät ymmärrä juuri paremmin yritykset kuin kuluttajatkaan. Asia ei kuitenkaan ole läheskään niin monimutkainen kuin uskotaan. Kerromme asiasta tarkemmin artikkelissamme yrityksen hiilijalanjäljestä ja keinoista sen pienentämiseen.