SmartLiving Kalasatama
Taloyhtiöille kiinteistön ylläpidon tehostukseen ja asukkaille kodin toimintojen älykkääseen ohjaukseen ja energian- ja vedenkulutuksen seurantaan lähes reaaliaikaisesti.
SmartLiving Kalasatama
Fortum SmartLiving Kalasatama -palvelun avulla asukkaat ohjaavat kotinsa toimintoja älykkäästi ja tarkkailevat energian- ja vedenkulutustaan lähes reaaliaikaisesti. Palvelu lisää kodin asumismukavuutta ja vähentää energiakustannuksia. Taloyhtiölle palvelu helpottaa kiinteistön ylläpitoa ja teknistä huoltoa esimerkiksi etähallinnan, ennakoivien hälytysten ja automaattisen data-analyysin avulla. Palveluun sisältyy tarvittava laitteisto sekä asukaskäyttöliittymä ja taloyhtiön hallintapalvelu.
SmartLiving-palvelu integroituu laitteiston avulla kohteen KNX-järjestelmään. Lisäksi palvelu voi integroitua myös kohteen kiinteistöautomaatiojärjestelmään. Palvelun laajuus asuntojen ja kiinteistön eri järjestelmien mittauksissa, ohjauksissa ja valvonnassa voi vaihdella kohteittain.
Asukaskäyttöliittymä
SmartLiving-järjestelmä on valmiiksi asennettuna asukkaiden muuttaessa uuteen kotiin. Nopean rekisteröitymisen jälkeen asukkaat pääsevät ohjaamaan kotinsa toimintoja ja seuraamaan sähkön- ja vedenkulutustietojaan valitsemassaan yksikössä (kWh tai litra vai euromäärä), yhden sovelluksen avulla.
Rutiinit helpottavat palvelun käyttöä ja asukas voi muokata niitä omien tarpeittensa mukaisesti. Eri toimintojen avulla asukas voi ohjata kotinsa pistorasia- ja valaisinryhmiä, seurata lämpötilaa sekä tarkastella kulutustietojaan eri aikaväleillä, jopa yksittäisten laitteiden tasolla. Sovelluksen kautta asukkaat voivat myös verrata kulutustietojaan muihin saman taloyhtiön asuntoihin, joissa on sama henkilöluku. Palvelu mahdollistaa lisäksi ilmoitusten saannin tavallisesta poikkeavista kulutustiedoista.
SmartLiving Kalasatama -palvelun asukaskäyttöliittymä
Palvelu taloyhtiölle
SmartLiving-palvelu mahdollistaa taloyhtiön edustajille, isännöitsijälle ja huoltohenkilökunnalle nopean reagoinnin hälytyksiin. Palvelun tuottamia hälytyksiä ovat esimerkiksi asunnoista kosteusanturin hälytys, ilmanvaihtokoneen häiriö ja vedenkulutus poissa-tilassa. Palvelu tuottaa lisäksi raportteja valituista mittaustiedoista ja hälytyksistä. Palvelun tuottamiin raportteihin kuuluu esimerkiksi asunnoittain kylmän ja lämpimän vedenkulutuksen raportti ja ilmanvaihtokoneen häiriöt valitulta aikaväliltä.
SmartLiving-palvelun avulla ylläpidetään myös helposti niin taloyhtiön yhteystietoja kuin asukkaiden käyttöoikeuksia ja tilavarauksiakin. Asukkaat pysyvät tyytyväisinä, kun asumismukavuus on korkealla ja mahdolliset ongelmatilanteet ratkotaan tehokkaasti.