Tillgänglighetsutlåtande för webbplatsen fortum.fi

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller webbplatsen fortum.fi (www.fortum.fi). Tjänsten regleras av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019), enligt vilken offentliga webbtjänster ska vara tillgängliga. Uppdaterad: 3.1.2024

Tillgängligheten till de olika delarna av tjänsten har bedömts i samarbete med en extern tillgänglighetsexpert.

Utlåtandet har utarbetats enligt situationen den 18 december 2020. Vissa av de brister som anges har eventuellt redan åtgärdats, men de korrigeringar som gjorts har ännu inte varit föremål för en kontrollbedömning. Vi kommer att publicera en ny tillgänglighetsrapport under våren 2024, efter en utvärdering av de utförda reparationerna.

Alternativa sätt att uträtta ärenden

Om du inte kan hantera ditt ärende på webben, ska du kontakta Fortums kundtjänst.

Hur lättillgänglig är webbtjänsten?

Tjänsten uppfyller delvis kraven på tillgänglighet (WCAG-kriterierna 2.1, nivåerna A och AA).

Innehåll som inte är tillgängligt

Webbplatsen är ännu inte helt förenlig med kraven. Användare kan fortfarande stöta på vissa tillgänglighetsproblem på webbplatsen. Nedan finns en lista över de problem som vi känner till. Om du upptäcker ett problem på webbplatsen som inte finns med på listan, ber vi dig meddela oss om det.

Huvudmeny

Huvudmenyn har följande brister i uppmärkningen (WCAG 1.3.1 och 4.1.2):

  • Det aktuella avsnittet/den aktuella sidan är uppmärkt med en grön linje. Denna information är inte automatiskt tydliggjord.
  • Menyernas hierarki framgår inte tydligt av uppmärkningen. Menyn är bara en lång rad av länkar.
  • Uppmärkningen av länkarna anger inte om länken öppnar en annan nivå eller om den leder direkt till en sida.
  • Uppmärkningen anger inte om nivån är synlig eller inte.

Mobilmeny

Mobilmenyn kan inte öppnas med en skärmläsare. Länken som öppnar menyn ("hamburgerikonen") är inte en länk, eftersom den saknar href-attributet. Skärmläsaren hoppar över elementet helt och hållet, eftersom ikonen också saknar textalternativ. (WCAG 1.3.1, 2.4.4 och 4.1.2)

Dessutom finns följande brister i uppmärkningen (WCAG 1.3.1, 2.4.4 och 4.1.2):

  • Menyhierarkin och länkarnas funktion framgår inte av uppmärkningen. På alla länkar står bara länktexten, men pilen tillbaka, den grå bakgrunden och pilen för att öppna underkategorier framgår inte av uppmärkningen.
  • Den aktuella sidan markeras med fetstil i menyn, men framgår inte av den övriga uppmärkningen.

Sökfunktion

Webbplatsens sökfunktion har följande brister (WCAG 1.1.1, 3.3.2 och 4.1.2):

  • Landmärket i sökfunktionen har den engelska etiketten "Sitewide".
  • Sökknappen har förverkligats som en länk trots att den fungerar som en knapp och endast ändrar visningen av den aktuella sidan.
  • Av elementets uppmärkning framgår inte att det visar och döljer innehåll eller om innehållet är synligt eller inte.

Inloggningsmeny

Inloggningsformuläret för Mitt Fortum har följande brister (WCAG 1.3.1 och 4.1.2):

  • Knappen Logga in är uppmärkt som knapp, trots att den visar och döljer innehåll på samma sida.
  • Uppmärkningen anger inte om formuläret är synligt eller inte.
  • Formuläret har den visuellt dolda gruppen "error message" som saknar innehåll.

Rullgardinsmenyer

Rullgardinsmenyerna har brister i uppmärkningen, vilket gör dem svåra att förstå och använda med en skärmläsare (WCAG 4.1.2):

  • Fälten har ingen etikett.
  • Fälten är uppmärkta som textfält, vilket innebär att de inte fungerar korrekt och att man inte får tillräcklig information om deras alternativ och status (bl.a. läsning av alternativ, ändring av värden).
  • I vissa fall ändras vyn genom att välja ett värde i rullgardinsmenyn, men detta är inte uppenbart för skärmläsaranvändare.

Blanketter

Blanketterna har följande brister:

  • Att skicka in en blankett där alla fält inte är ifyllda leder till att det visas ett korrekt genomfört felmeddelande. Felen märks upp visuellt (röd kantlinje) redan innan blanketten skickas, men detta är dock inte automatiskt tydliggjort. (WCAG 1.3.1 och 3.3.1)
  • Det finns blankettfält i tjänsten som samlar in användarens personuppgifter, men deras exakta syfte är inte definierat. Sådana fält är bland annat: förnamn, efternamn, telefonnummer, e-postadress, postort och postnummer. (WCAG 1.3.5)

Chatbot

På vissa sidor öppnas chattfönstret automatiskt högst upp på sidan. Detta orsakar följande problem (WCAG 4.1.2):

  • Användare av skärmläsare och tangentbord förs direkt till chattfönstret längst ner på sidan och sidans innehåll förbigås helt och hållet.
  • Efter att man stängt chattfönstret blir markören kvar längst ner på sidan.
  • Meddelandefältets etikett beskriver inte dess syfte.

Prisuppgifter om börsel

Priserna på börsel presenteras i en ram som är förenad med följande problem (WCAG 1.3.1 och 1.1.1):

  • Prisuppgifterna finns i en ram som inte är namngiven.
  • "Priset just nu" anges inte som rubrik.
  • Alternativen Dag och Månad är inte korrekt uppmärkta.
  • Grafens uppgifter finns inte i ett tillgängligt format.

Kalender för investerare

Kalendern för investerare har följande brister (WCAG 1.1.1, 1.3.1, 4.1.2 och 2.4.4):

  • Den kalenderinformation som visas för musanvändare är inte tillgänglig med skärmläsare.
  • Alla funktioner är inte tillgängliga med skärmläsaren (nedladdning av Outlook-kalender).
  • Popup-fönstret är helt dolt för skärmläsaren.
  • I innehållet har uppmärkning av rubriker knappt använts.
  • Funktionsprincipen för filtren i listan framgår inte av uppmärkningen eller texten.

Innehåll och funktioner i allmänhet

Webbplatsens övriga innehåll eller funktioner som ännu inte är fullt tillgängliga:

  • Alla visuella element och allt visuellt innehåll har inte ett textalternativ som talar om vad bilden eller det grafiska elementet föreställer. (WCAG 1.1.1)
  • Rubriknivåerna går inte i rätt ordningsföljd på alla sidor, eller så är rubriken uppmärkt med text som inte är en rubrik. (WCAG 1.3.1)
  • Det finns vissa brister i färgkontrasterna på en del ställen. (WCAG 1.4.3)
  • Vissa länknamn är inte tillräckligt beskrivande och vissa bildlänkar saknar textalternativ. (WCAG 1.1.1 och 2.4.4)
  • En del länkar som öppnar filer är inte tydligt uppmärkta. (WCAG 2.4.4 och 3.2.4)
  • En del av länkarna på webbplatsen öppnas i ett nytt fönster och detta nämns inte i samband med länken. (WCAG 3.2.1)
  • På webbplatsen finns vissa inbäddade element (t.ex. videor) som saknar förklaring. (WCAG 4.1.2)
  • I vissa avsnitt på webbplatsen är läsordningen ologisk, vilket påverkar innebörden. Till exempel vid rullgardinsmenyer läses menyalternativen först och sedan menyns namn. (WCAG 1.3.2)
  • Tjänsten innehåller numrerade listor som inte är uppmärkta som listor, eller ikonmärkta kataloger som inte är uppmärkta som kataloger. (WCAG 4.1.2)
  • Vissa sidor har ett element med flikar, där flikarna har förverkligats som knappar. Det går alltså inte att få information via skärmläsaren om att det handlar om flikar. Den valda fliken markeras inte heller. (WCAG 4.1.2)
  • Det finns några problem med HTML-koden: ID:n är inte unika, element är nästlade i strid med standardens bestämmelser eller element innehåller dubbla attributangivelser. (WCAG 4.1.1)
  • I tjänsten kan det på en del sidor finnas text i form av bild som saknar textalternativ. (WCAG 1.1.1, 1.4.5 och 2.5.3)
  • På vissa sidor är betalningsuppgifterna för kundtjänstnummer markerade med en asterisk, som förklaras först i slutet av sidan. (WCAG 1.3.1)

Målet är att åtgärda de uppräknade problemen så snart som möjligt.

Innehåll som inte omfattas av lagstiftningen

Vår webbplats innehåller följande typer av innehåll som inte omfattas av lagstiftningen om tillgänglighet:

  • Office-filer (t.ex. doc, pdf, ppt, xls) publicerade före den 23 september 2018.
  • Webbinnehåll som arkiverats före den 23 september 2019, till exempel meddelanden och blogginlägg som inte uppdateras.
  • Video- eller ljudinspelningar som publicerats före den 23 september 2020.

Ge respons om tillgängligheten

Har du upptäckt en tillgänglighetsbrist i vår tjänst? Om du inte hittade något svar på ditt problem i tillgänglighetsutlåtandet, kan du ge oss respons. Vi kommer att göra vårt bästa för att åtgärda bristen.

Ge respons om tillgängligheten med hjälp av en onlineblankett.

Respons om tillgänglighet tas emot i samband med den tekniska utvecklingen av Fortums webbplats.

Tillsyn över tillgängligheten

Om du upptäcker problem med tillgängligheten på webbplatsen, ber vi dig först ge oss respons. Vi svarar dig inom två veckor.

Om du inte är nöjd med det svar du får eller om du inte får något svar inom två veckor, kan du göra en anmälan till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På webbplatsen för Regionförvaltningsverket i Södra Finland förklaras exakt hur du kan göra en anmälan och hur ärendet kommer att behandlas.

Kontaktuppgifter till tillsynsmyndigheten:
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
www.tillgänglighetskrav.fi
webbtillganglighet [snabel-a] rfv [punktum] fi
Telefonväxel 0295 016 000

Vi arbetar ständigt för att förbättra tillgängligheten

Vi strävar efter att öka jämlikheten och har förbundit oss att förbättra tillgängligheten till våra webbtjänster genom att utveckla den tekniska tillgängligheten och användbarheten och göra innehållet lättläst.

En tillgänglighetsauditering av vår webbplats har genomförts, vilket har hjälpt oss att göra förbättringar på webbplatsen. Vi vill se till att vår webbplats är tillgänglig för alla våra nuvarande och framtida kunder. Vårt tillgänglighetsarbete är emellertid inte avslutat. Vi utvecklar kontinuerligt tillgängligheten på webbplatsen och förbättrar också webbplatsen utifrån den respons vi får.