Fakturering och betalning

Utnyttja tipsen för hur du hanterar och betalar avgifterna.

Antalet elfakturor per år

Faktureringsintervallet bestäms av elförbrukningens årsuppskattning

  • liten förbrukning (t.ex. höghusinvånare): 4 eller 6 fakturor/år
  • stor förbrukning (t.ex. eluppvärmning): 6 eller 12 fakturor/år.

 

Fjärrvärmen faktureras månatligen

Fjärrvärmefaktura månatligen enligt den faktiska förbrukningen
Fjärrvärmepriset består av en energiavgift och en effektavgift, vilka faktureras månatligen enligt den uppmätta förbrukningen. Energiavgiften grundar sig på mängden värmeenergi (MWh) och effektavgiften på effektbehov (kW).

Välj e-fakturan - ett enkelt betalningssätt

e-fakturan är en faktura i elektronisk form, som du kan välja i din egen nätbank. Betalningssättet underlättas och påskyndas, då fakturan betalas utan att du själv behöver mata in referensnumret, kontonumret eller slutsumman. Du bestämmer själv när och hur mycket det debiteras från ditt konto. Du kan kontrollera fakturans specifikation i din nätbank och godkänna betalningen av fakturan med din egen nätbaksidentifikation.

Har du betalningssvårigheter?

  1. När och hur ofta får du din faktura? Logga in på Mitt Fortum eller ladda Oma Fortum appen.
  2. Välja faktureringsmetoden: pappersfaktura eller e-faktura. Om det är inte möjligt för dig att använda nätbanken, är direktbetalning en bra lösning för dig?
  3. Förutse kostnaderna. Logga in på Mitt Fortum eller ladda Oma Fortum appen.
  4. Kan du kontrollera i förväg om det finns pengar på kontot på betalningsdagen? Betalningsperioden är 14 dagar från fakturadatum.
  5. Om du behöver mer tid att betala, vänligen kontakta oss före sista betalningsdagen.
CS14

Fakturor, betalningstid

0200 19000

må - fr
kl. 08.00 - 17.00
(lna/msa)

Från utlandet:

+358 10 45 660

CS1

Betalningspåminnelse, indrivning

09 229 11 830

må- lö
7.30 – 20.00
(lna/msa)

Se all kontaktinformation