Fortum Vakio-elavtal för höghusinvånare
Ett enklare elavtal än Fortum Vakio får man leta efter. Välj Vakio S, eller M enligt din elförbrukning.
Flexibelt avtal
Lätt att byta ut.
Välj avtal enligt ditt elförbruk
Enligt din beräknade årsförbrukning i S eller M-paket
Fossilfritt prducerat el
Fortum Vakio el ökar inte på luftens koldioxidhalt.
Elförbrukning under 2 000 kWh/år
Vakio S 25 € / mån.
Passar ofta för en etta eller en tvåa utan bastu i höghus
Elförbrukning 2 000–3 000 kWh/år
Vakio M 39,50 € / mån.
Passar för tvåor, treor eller små lägenhet i radhus.
Vakio-avtalets egenskaper
Avtalets giltighetstid
Gäller tills vidare
Prissättning
Fast månadspris
Fakturering
månatlig
Vakio passar din lägenhet i ett höghus till exempel om
- du värdesätter ett enkelt och bekymmersfritt avtal
- du bor i ett våningshus och har normal elförbrukning
- du värdesätter ett avtal där inga fossila bränslen har använts i elproduktionen
Verkar det här vara ett avtal för dig? Om inte, ska du välja ett avtal som bättre motsvarar dina behov.
Se alla avtal och priserFrågor och svar om Fortum Vakio
Jag känner inte till min årsförbrukning. Ska jag välja avtalet S eller M?
Om du inte känner till förbrukningen och bostaden inte är försedd med elbastu eller golvvärme i våtutrymmet ligger Vakio S sannolikt närmast den rätta förbrukningsnivån.
Du kan beställa Vakio till din lägenhet i ett flervåningshus utifrån din bästa uppskattning nu genast. Om gränsen för årsförbrukningen överskrids flyttar vi automatiskt ditt Vakio-avtal till rätt kategori. Om du har frågor kan du ringa kundtjänsten nu eller senare, så kan vi gemensamt göra en ny bedömning av storleksklassen.
Kan jag enkelt följa min förbrukning själv?
Ja. Du kan enkelt följa din förbrukning på månads- och årsnivå genom att logga in i tjänsten Mitt Fortum. Det är även lätt att följa elförbrukningen på vecko-, dags- och till och med timnivå.
Genom att ladda ner appen Mitt Fortum i din appbutik får du dessutom en förbrukningsvy som är skräddarsydd för dig som Vakio-kund och där även förbrukningsgränsen ingår.
Kan jag få Vakio med förnybar eller solenergi?
Om du föredrar en specifik form av förnybar energiproduktion kan du med en liten månadsavgift välja något av dessa alternativ och uppgradera Vakio-avtalet för elektricitetens ursprung.
Valet kan göras vid avtalsteckningen eller på vår webbplats Mina sidor. Om det alternativ du önskar inte visas, kan du beställa en ändring genom att ringa vår kundtjänst.
Förnybar energi avser energiproduktionsformer där energikällan är outtömlig. All förnybar energi betraktas också som klimatneutral energiproduktion.
100% solenergi: Fortum 100% solenergi är för dig som värderar solenergi i elproduktionen. 100% solenergi inkluderar stöd till John Nurminens Stiftelses reningsprojekt för Östersjön både i Finland och runt Östersjön.
Beställ Vakio S med 100 % solenergi eller beställ Vakio M med 100 % solenergi.
100% förnybar energi: Fortums 100% förnybara energi är en blandning av el producerad med vattenkraft, vindkraft, solkraft och bioenergi. Dessa produktionsmetoder ökar inte halten av koldioxid i luften. Vid produktion av förnybar energi används varken fossila bränslen eller kärnkraft.
Beställ Vakio S med 100 % förnybar energi eller beställ Vakio M med 100 % förnybar energi.
Vilka andra tilläggstjänster ingår i avtalet?
Avgiftsfria:
- Webbtjänsten Mitt Fortum och Valpas samt surfplatte-/mobilappen Mitt Fortum
- Flyttelefon och förmån gällande flyttlådor från Niemi
- Servicegaranti
Övriga (om du redan har ett Fortum-avtal kan du beställa dem genom att kontakta kundtjänsten):
- Elproduktionsformens ursprung (sol, vind, förnybar)
- Försäkringar (lösöre i hemmet och reseförsäkring)
Kan man få Vakio till andra bostäder än lägenheter i flervåningshus?
Ja. Om ditt hem inte värms upp med el och elförbrukningen även annars ligger inom de gränser som anges i avtalsvillkoren kan du välja ett Vakio M avtal också till en radhuslägenhet.
Jag har Fortum Vakio. Var kan jag kolla storleksklass och pris?
Du kan hitta all din avtalsinformation och priser i Oma Fortum applikationen eller onlinetjänsten. Logga in på tjänsten
Kundtjänsten för el
lna/msa
mån - fre 8-17
Avtal, fakturor, kundrådgivning
Om du ringer från utlandet:
+358 200 19000