Vi tar väl hand om ditt dataskydd

Välkommen till Fortums sidor om dataskydd. Här har vi samlat information om hur vi samlar, förvarar och använder dina personuppgifter.

Matti Kaipila, Lead UX Designer

"De digitala tjänsterna bör vara personliga. Den som använder eluppvärmning och fjärrvärmekunden har synnerligen olika intressen och sätt att närma sig samma service. Med hjälp av analytisk översyn kan vi se vilka områden som intresserar mest och hur dessa används."

Matti Kaipila, servicedesigner

Våra kunder frågar

Var kan jag finna mina personuppgifter och informationen om min förbrukning?

Som el och fjärrvärmekund finner du lättast uppgifterna med hjälp av ditt "Mitt Fortum" användarnamn. Med hjälp av användarnamnet har du tillgång till Mitt Fortum/Oma Fortum -tjänsten både på nätet och till mobilapplikationen.

Förbruknings-informationen finns både i Mitt Fortum nättjänsten och i Oma Fortum mobilapplikationen. Om du har vant dig vid att använda Fortum Valpas -tjänsten, kan du använda ditt Oma Fortum användarnamn även där.

Information om laddning av din ebil, som till exempel laddhistorik och betalningar, ser du i Fortum Charge & Drive appen.

Hur korrigerar eller uppdaterar jag mina uppgifter?

I Mitt Fortum kan du uppdatera ePost-adressen, telefonnumret ock faktureringsadressen, kundkommunikationsspråket (finska eller svenska), samt alternativen för elektroniska kommunikationen. I övriga fall, t.ex. vid namnändringar, var god kontakta vår kundtjänst.

Du kan också uppdatera Mitt Fortum användarnamn när du är inloggad på tjänsten: andvändaruppgifter. Uppdatera ditt lösenord här.

Om du står i beråd att flytta och behöver ett nytt kontrakt, uppdateras dina uppgifter i samband med uppgörandet av kontraktet. Om du är osäker, ring Fortum Muuttopuhelin (på finska).

Jag har inte längre ett avtal med Fortum. Vilka uppgifter lagrar ni om mig?

Vi lagrar endast nödvändig information och vad som förutsätts i bokföringslagen. Information om fakturering kan lagras upp till tio år.

Varför följer Fortums reklam mig på nätet?

Vi gör reklam på nätet för att göra våra produkter och tjänster kända. Vi strävar efter att finna möjligheter att rikta vår marknadsföring till personer, som kunde vara intresserade av våra tjänster. Reklam du ser kan grunda sig på en s.k. "cookie" som har sänts till webbläsaren i din PC, platta el dyl. från internet-sidor, som ger grund att tro att du kunde vara intresserad av våra tjänster. Vi köper även reklamplatser som är synliga för alla. Se fler exempel på onlineannonsering

Hur förhindrar jag försäljning per telefon?

Fortum ringer dig, då vi vill försäkrar oss om att ditt avtal säkert är i ordning och möjligast väl motsvarar dina behov. I samband med samtalet är det bra att kontrollera att dina personuppgifter är korrekta. Utnyttja möjligheten!

Om du inte längre vill få marknadsföringssamtal eller reklam via post från Fortum, kan du kontakta vår kundtjänst eller upplysa kundtjänstrepresentanterna under marknadsföringssamtalet.

Du kan dessutom hantera dina val via https://www.asml.fi/kieltopalvelut. Förbudet förhindrar marknadsföring till nya kunder.

Beställning av egna uppgifter


Om du vill beställa en kopia på alla de uppgifter som Fortum har om dig, kan du göra en begäran med hjälp av bankautentisering.

Begär dina egna uppgifter

Rättsligt meddelande

Det rättsliga meddelandet innehåller information om användarvillkor för våra Internet-sidor. Där hittar du bl.a. information om villkoren för kopiering av innehåll från våra nätsidor.

Rättsligt meddelande