SmartLiving Plus - ohjeita ja usein kysyttyä

Hei, miten voimme auttaa?

Tältä sivulta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin Fortum SmartLiving -palveluun liittyen. Jos et löytänyt etsimääsi, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

SE3

Aloita palvelun käyttö

Asenna sovellus

Lataa SmartLiving by Fortum -sovellus älypuhelimeesi tai tablettiisi.

Lataa App Store:sta 

Lataa Google Play:sta

Luo käyttäjätunnus

Luo käyttäjätunnus sovelluksen antamien ohjeiden mukaan ja rekisteröi itsesi kotisi pääkäyttäjäksi.

Yhdistä järjestelmään

Yhdistä tilisi SmartLiving-järjestelmään skannaamalla SmartLiving keskusyksiköstä löytyvä QR-koodi. Löydät keskusyksikön asuntosi sähkökaapista.

CS3

Käyttöohjeet

Lataa käyttöohje

Voit ladata palvelun tarkemmat käyttöohjeet tästä:

Suomi

English

CS1

Ota yhteyttä

Jäikö jokin askarruttamaan?

SmartLiving asiakaspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 0200-99330

Sähköposti: [email protected]

E29

Tietosuojaseloste

Lue palvelun tietosuojaseloste

Voit lukea Fortum SmartLiving Plus -palvelun tietosuojaselosteen täältä:

Suomi

Svenska

English

Asenna sovellus

Lataa SmartLiving by Fortum -sovellus älypuhelimeesi tai tablettiisi.

Lataa App Store:sta 

Lataa Google Play:sta

Luo käyttäjätunnus

Luo käyttäjätunnus sovelluksen antamien ohjeiden mukaan ja rekisteröi itsesi kotisi pääkäyttäjäksi.

Yhdistä järjestelmään

Yhdistä tilisi SmartLiving-järjestelmään skannaamalla SmartLiving keskusyksiköstä löytyvä QR-koodi. Löydät keskusyksikön asuntosi sähkökaapista.

Lataa käyttöohje

Voit ladata palvelun tarkemmat käyttöohjeet tästä:

Suomi

English

Jäikö jokin askarruttamaan?

SmartLiving asiakaspalvelun yhteystiedot:

Puhelin: 0200-99330

Sähköposti: [email protected]

Lue palvelun tietosuojaseloste

Voit lukea Fortum SmartLiving Plus -palvelun tietosuojaselosteen täältä:

Suomi

Svenska

English

Sovellus & käyttäjätili

Asunnossani on Fortum SmartLiving -järjestelmä, miten otan sen käyttöön?

1. Lataa SmartLiving by Fortum -sovellus älypuhelimeesi tai tablettiisi.

Apple App Store

Google Play

2. Luo käyttäjätili.

3. Skannaa SmartLiving-keskusyksiköstä löytyvä QR-koodi. Löydät keskusyksikön asuntosi sähkökaapista. 

SmartLiving keskusyksikkö

 

 

 

 

 

Olet nyt valmis käyttämään SmartLiving-palvelua!

Voiko palvelua käyttää useampi henkilö kerrallaan?

Kyllä, kaikki asunnossasi asuvat henkilöt voivat käyttää palvelua samaan aikaan. Kun olet ottanut palvelun käyttöön, voit kutsua muita henkilöitä käyttäjäksi sovelluksen kohdasta Asetukset >> Tilin hallinta >> Käyttäjät.

Olen unohtanut salasanani

Jos olet unohtanut tilisi salasanan, voit luoda uuden salasanan sovelluksessa. Löydät Unohditko salasanasi? -painikkeen sovelluksen kirjautumisnäkymästä.

Olen unohtanut hälytysten PIN-koodin

Voit nollata hälytysten pois kytkemiseen käytettävän PIN-koodin sovelluksessa kohdassa Asetukset >> Henkilötiedot.

Valaistus ja himmentimet

Mitkä valaisimet ovat yhteydessä järjestelmään?

SmartLiving-järjestelmään on yleensä yhdistetty vain kattovalaisimia. Voit tarkistaa palvelun käyttöohjeiden mukana tulleesta kohdekohtaisesta tiedotteesta, minkä huoneiden valaisimet ovat yhteydessä järjestelmään juuri sinun asunnossasi.

Millaisia lamppuja voin käyttää järjestelmään yhdistettyjen valaisimien kanssa?

SmartLiving-järjestelmään yhdistettyjen valaisimien kanssa voi käyttää:

  • Perinteisiä hehku- ja halogeenilamppuja, 50W - 250W
  • Himmennettäviä LED-lamppuja, 7W - 180W

Mitä tulee ottaa huomioon kun vaihdan lampun himmennettävään valaisimeen?

Järjestelmään yhdistettyjen valaisimien lamput tulee kalibroida ennen ensimmäistä käyttöä. Yleisesti valaisin kalibroi itsensä kun se kytketään kattorasiaan. Odota siis hetki. Jos kalibrointi ei lähde käyntiin itsestään, voit aloittaa sen kahdella tavalla:

Kalibroinnin aloitus, tapa 1

Paina valaisinkytkintä 5 sekuntia kolme kertaa peräkkäin.

Kalibroinnin aloitus, tapa 2

Katkaise kyseisen valaisinryhmän virta asunnon pääkatkaisimesta tai vikavirtasuojakytkimestä. Odota muutama sekunti ja kytke laite takaisin.

Voinko käyttää järjestelmään liitettyjä valaisimia ilman SmartLiving-sovellusta?

SmartLiving-järjestelmään yhdistettyjä valaisimia voi käyttää myös ilman sovellusta. Painamalla valaisimen kytkintä nopeasti kytket valon päälle tai pois. Voit himmentää valoa painamalla kytkintä pohjassa, kunnes saavutat halutun valaistustason.

Voinko nimetä valaisimia?

Voit nimetä järjestelmään liitettyjä valaisimia vapaasti esimerkiksi huoneiden mukaan. Nimeäminen tapahtuu sovelluksen kohdassa Asetukset >> Laitteiden hallinta.

Älypistokkeet

Millaisten laitteiden kanssa voin käyttää älypistokkeita?

Älypistokkeita voi käyttää minkä tahansa laitteen kanssa, jonka käyttöön ei tarvita jatkuvaa virtaa. 

Voinko käyttää älypistoketta ulkona?

Älypistokkeet on tarkoitettu sisäkäyttöön.

Älypistokkeeni ei toimi

Ota pistoke irti pistorasiasta ja laita se takaisin kiinni. Pistokkeeseen syttyy vihreä valo, kun se on yhdistetty järjestelmään. Tällöin sen pitäisi myös toimia. Jos pistokkeeseen syttyy punainen valo, sitä ei ole yhdistetty järjestelmään. Ota tässä tapauksessa yhteyttä SmartLiving-asiakaspalveluun.

Voinko nimetä pistokkeita?

Voit nimetä pistokkeita vapaasti esimerkiksi laitteiden mukaisesti. Nimeäminen tapahtuu sovelluksen kohdassa Asetukset >> Laitteiden hallinta.

Lämpötila- ja kosteusmittari

Lämpötila- ja kosteusmittarini ei näytä oikeaa lämpötilaa

Lämpötila- ja kosteusmittari lähettää dataa pienellä viiveellä. Mittari on asennettu yhdelle keskeiselle paikalle asuntoon, joten on myös mahdollista, että muiden huoneiden lämpötila on erilainen kuin sen, missä mittari sijaitsee.

Miten vaihdan lämpötila- ja kosteusmittarin pariston?

Saat vaihdettua pariston avaamalla sensorin etukannen ylhäältä. 

Paristoilla toimivan lämpötila- ja kosteussensorin tiedot:

  • Lämpötila- ja kosteusmittarin pariston käyttöikä on noin 2 vuotta.
  • Pariston tyyppi on CR123 A, 3,0V
  • Paristoja tarvitaan 1 kpl

 

Vuotovahti

Missä vesivuotovahti sijaitsee?

Vuotovahti sijaitsee kohteesta riippuen keittiön tiskialtaan alla tai astianpesukoneen takana. Voit tarkistaa palvelun käyttöohjeiden mukana tulleesta kohdekohtaisesta tiedotteesta, missä vesivuotovahti sijaitsee juuri sinun asunnossasi.

Miten vaihdan vuotovahdin paristot?

Paristoilla toimivan vuotovahdin löydät keittiön tiskialtaan alta. Saat vaihdettua pariston avaamalla vuotovahdin kannen kiertämällä sen yläosaa vastapäivään. 

Paristoilla toimivan vuotovahdin tiedot:

  • Vuotovahdin pariston käyttöikä on noin 2 vuotta
  • Pariston tyyppi on CR123 A, 3,0V
  • Paristoja tarvitaan 1 kpl

Palovaroitin

Mitä teen väärän hälytyksen tilanteessa?

Palovaroittimessa on "Smart Silence" -toiminto. Tiedetyn väärän hälytyksen ollessa kyseessä, varoittimen voi hetkellisesti vaimentaa painamalla lyhyesti keskellä olevaa testauspainiketta. Varoitin palautuu täyteen herkkyyteen 10 minuutin kuluessa.

CS1

SmartLiving Plus asiakaspalvelu

0200 - 99330 (ma-pe klo 9-17 (pvm/mpm))

[email protected]