Suomen sähköyhtiöt ottavat käyttöön datahubin – katkoja palveluissamme 10.2. ja 15.2.

31 tammikuu 2022, 12:00

Kaikki Suomen sähkönmyyjät ja sähkönsiirtoyhtiöt ottavat käyttöönsä yhteisen tiedonvaihtojärjestelmän datahubin helmikuun aikana. Järjestelmän käyttöönotto ei edellytä toimenpiteitä asiakkailtamme, mutta osassa palveluitamme on väliaikaisia muutoksia helmikuussa.

Kahvitauko keittiössä, mies kaataa kahvia kuppiin nainen tietokoneella

Katkoja palveluissamme to 10.2. ja ti 15.2.

Verkkopalveluissamme Oma Fortumissa ja Yritys Onlinessa on käyttökatkot torstaina 10.2.2022 klo 00.00 – 18.00 ja tiistaina 15.2. klo 17.00 – 24.00. Palveluihin ei pääse katkon aikana kirjautumaan tai asioimaan, eikä luomaan uusia käyttäjätunnuksia. Katko koskee myös Oma Fortum –sovellusta.

Asiakaspalvelumme ei voi myöskään tehdä muutoksia laskutukseen torstaina 10. helmikuuta.

Katkot johtuvat siirtymisestä valtakunnalliseen tiedonsiirtojärjestelmään. Pahoittelemme, mikäli näistä hetkellisistä katkoista aiheutuu sinulle haittaa.

 

Sähkönkulutuksen seurannassa viive 10.-20.2.

Tuoreimmat kulutustietosi eivät valitettavasi näy Oma Fortumissa ja Yritys Onlinessa arviomme mukaan 10.-20.2. välisenä aikana, mutta ne päivittyvät ajan tasalle viimeistään helmikuun loppupuolella, kun valtakunnallinen tiedonvaihtojärjestelmä on kokonaisuudessaan otettu käyttöön.

Datahubista kysyttyä

Mistä datahubissa on kyse?

Suomessa otetaan käyttöön helmikuussa 2022 yhteinen tiedonvaihtojärjestelmä, joka kokoaa kaikkien Suomen noin 100 sähköyhtiön ja 80 verkkoyhtiön tiedot sähkönkäyttöpaikkojen omistajien/haltijoiden yhteystiedoista ja käyttöpaikan kulutustiedosta. Tähän asti tiedot ovat olleet eri toimijoiden omissa järjestelmissä. Datahubia hallinnoi ja tiedonsiirtoa sinne koordinoi Findgrid, joka vastaa Suomen sähkönsiirron kantaverkosta.

Mitä hyötyä datahubista on?

Asiakaspalvelumme saa yhä useamman asiakkaan asian hoidettua jo asiakaspalvelutilanteen aikana, kun tiedot ovat saatavissa reaaliaikaisesti yhteisestä järjestelmästä. Nykyisin tiedonsaanti eri sähkö- ja verkkoyhtiöiden välillä on hidasta. Sinulle asiakkaanamme kaikki jatkuu kuten tähänkin asti ja käytössäsi on edelleen Oma Fortum, josta voit seurata omaa kulutustasi, sopimustietojasi ja laskujasi. Yritys Online palvelee edelleen yritysasiakkaitamme.

Onko tällä vaikutusta omaan sopimukseeni?

Valtakunnallisen Datahubin käyttöönotolla ei ole vaikutusta asiakkuuteesi eikä sopimukseesi tai sähköntoimitukseen. Sinulla on käytössä nykyiset Fortumin nettipalvelut ja sovellukset, joista voit seurata omia tietojasi ja sähkönkulutustasi kuten tähänkin asti.

Mitä tietoa asiakkuudestani on jatkossa Datahubissa?

Datahubista löytyy samat tiedot kuin Fortumin asiakasjärjestelmästä, eli yhteystietosi, henkilötunnus tai yrityksen osalta y-tunnus sekä sähkön käyttöpaikan kulutustiedot. Lisäksi siellä on tieto sopimuksesi päättymisajankohdasta mikäli sinulla on määräaikainen sopimus.

Fingrid Datahub Oy on valtakunnallisen kantaverkkoyhtiön Fingridin tytäryhtiö. Datahubin hallinnoitsijana ja omistajana Fingrid on varmistanut yksityisyydensuojan ja tietoturvan tärkeän roolin järjestelmän kehitystyössä sekä ylläpidossa. 

Lue lisää datahubista järjestelmää hallinnoivan Fingridin sivuilta