Lataathan sähköautoasi latauspisteellä

Ota yhteyttä taloyhtiön latauspisteestä!
lataus

Kauppalehti kirjoitti hiljattain hurjan jutun ”Sähköauton lataaminen voi kärventää koko lämmitystolpan”.

Lehden mukaan asiantuntijat suosittavat tavallista pistorasiaa vain hätäratkaisuksi sähköauton lataamisessa. Ja silloinkin ennen kuin lataa sähköautoa lämmitystolpasta tai muusta tavallisesta pistorasiasta, on ensin selvitettävä pistorasian kunto ja oltava varma, että kaapeli on riittävän iso ja kulkee oikeassa paikassa.

Vakuutusyhtiö voi vahinkotapauksessa pienentää korvausta, jos auto on ladattu tarkastamattomasta pistorasiasta. Motivan ohjeet kehottavat teettämään pistorasian kuntotarkastuksen asiantuntijalla. Tämän

tekemättä jättäminen voi vaikuttaa vakuutuskorvauksiin, jos lataamisen yhteydessä syttyy tulipalo.

Vakuutusehdot edellyttävät, että pistorasiat on tarkastettu niin, että lataaminen on turvallista.

Laki ei lataamista kiellä, mutta onko se viisasta?

Olisi niin mukavaa vain tökätä sähkö- tai hybridiauto taloyhtiön lämmitystolppaan latautumaan, mutta eri asia on, onko siinä mitään tolkkua. Lämmitystolpan pistorasiahan on aivan tavallinen kotitalouspistorasia, eikä sitä ole suunniteltu auton lataamiseen. Lämppäreissä on syystäkin 2h kello asennettuna. Yli 2h pistorasian jatkuva kuormittaminen voisi olla riski.

Periaatteessa tolppa saattaa kyllä kestää latauksen, jos siitä voi ottaa virtaa moottorin lämmittimen lisäksi myös auton sisätilanlämmittimeen. Auton mukana tulevassa latauskaapelissa on rajoitin, joka rajaa latausvirran usein 6–10 ampeerin välille silloin, kun ladataan lämmitystolpasta tai muusta tavallisesta kotitalouspistorasiasta.

Joidenkin sähkö- ja hybridiautojen kaapelit sallivat kuitenkin tätä suuremmatkin latausvirrat, mutta tolppa ei välttämättä kestä niitä kuin väliaikaisesti. Yli 10 ampeerin virrat voivat aiheuttaa tolpan ylikuumentumisen ja tulipalon riskin, jos niitä käytetään jatkuvasti.

Taloyhtiöissä ei lämmitystolppaa siis kannata käyttää lataukseen kuin hätäapuna tai silloin, kun vielä odotellaan virallisen latauspisteen asennusta. 

Pistorasian kunto kannattaa selvittää

On myös fiksua selvittää, onko kaapeli riittävän iso. Kaapeli ei myöskään saa sijaita paikoissa, joissa se voi kuumentua ja vaikka sytyttää tulipalon.

Mikä tahansa ulkona oleva pistorasia tai muu kotitalouspistorasia ei käy edes tilapäiseen sähköauton lataukseen, ellei sen kunnosta ole tarkkaa selvyyttä. Vanhemmissa omakotitaloissa voi pihalla olla lähes antiikkisia pistorasioita, joiden kanssa voi sattua helposti isojakin vahinkoja.

Omaa autoa ei kannata matkalle lähtiessä suunnitella lataavansa missä tahansa, vaan aina on järkevää miettiä, mistä pistokkeesta autoa aikoo ladata. Turvallisuus huomioiden.

Akku nopeammin täyteen

Kotitalouspistorasiasta lataaminen tapahtuu yleensä noin 1,8 kW:n teholla, kun taas varsinaisissa latauspisteissä teho on yleensä 3,6 kW:sta jopa 22 kW:iin.

Jatkuvaan käyttöön kannattaa siis aina asentaa oikea latauspiste. Siitä saa enemmän tehoa kuin lämmitystolpasta, ja näin akkukin täyttyy nopeammin.

Kustannukset reilusti käyttäjälle

Sähköauton tai lataushybridin omistaja voi käyttää sähköä paljonkin enemmän vuositasolla kuin vain polttomoottorin esilämmitykseen tarkoitettujen lämmitystolppien käyttäjät. Siksi on vain reilua, että kustannukset kohdistuvat niiden käyttäjille.

Sähköautojen lataamista varten kannattaa asennuttaa varsinainen latauspiste, jossa on mukana sähkönkulutuksen seuranta kustannusten jakoa varten.

Virallisen latauspisteen hankkiminen edistää luonnollisesti myös sovun säilymistä taloyhtiöissä. Sekin on hyvä ottaa huomioon.