Inkoon hiilivoimalaitos rakennettiin vuosina 1975 - 78. Sen jälkeen on maailma muuttunut paljon. Sähköä tuotetaan tänä päivänä yhä enenevässä määrin hiilidioksidivapailla energiamuodoilla, kuten auringolla ja tuulella. Vaikka perinteistä sähköntuotantoa, kuten hiiltä, tarvitaankin siirtymäaikana, Fortum päätti Inkoon vanhentuneen hiilivoimalaitoksen purkamisesta vuoden 2016 lopulla. Suuren voimalaitoksen purkaminen käynnistyi keväällä 2017. Aikoinaan pohjoismaiden suuri hiilivoimalaitos muuttui yhdeksi Suomen teollisuushistorian suurimmista purkutyömaista.
Inkoon voimalaitoksen purkutyön aikana arvioidaan syntyvän huimat 230 000 tonnia erilaista purkujätettä. Etenkin romumetallille on maailmalla suuri kysyntä. Siksi syntynyttä metalliromua ei Inkoossa käsitellä jätteenä vaan uusien metallituotteiden raaka-aineena, jota voidaan käyttää uudelleen ja uudelleen. Siten voidaan säästää maapallon rajallisia luonnonvaroja ja ympäristöä.
Purku-urakan ensimmäisen vaiheen aikana, jolloin purettiin voimalaitoksen alueella sijainneet apurakennukset, saatiin yli 58 prosenttia purkumateriaaleista kierrätettyä; metalliromua, koneiden ja laitteiden osia ja puhdistettua betonimurskaa.
"Tavoitteenamme on kierrättää mahdollisimman paljon purkujätettä Inkoon purku-urakan aikana", työmaapäällikkö Marko Vuorela Fortumin Recycling and Waste Solutions -yksiköstä kertoo. "Olemme myyneet hyväkuntoisia koneiden osia muille energiayhtiöille ja kierrättäneet osan niistä varaosiksi omille voimalaitoksillemme."
Seinien purkamisessa syntyvä betonimurska puhdistetaan ja hyödynnetään muun muassa tuhka-altaiden täyttöön ja voimalaitosalueen tasoittamiseen. Metalliromu lajitellaan purkuprosessin aikana ja toimitetaan Inkoosta rekoilla ja laivoilla kotimaisille ja ulkomaisille metallialan yrityksille sekä romumetallia kierrättävälle ostajille.
"Metalliromu on tänä päivänä arvokasta raaka-ainetta teollisuudelle. Metallien kierrätys säästää maapallon raaka-aineita ja vähentää hiilidioksidipäästöjä, koska metallia voidaan sulattaa ja käyttää uudelleen lähes loputtomasti", toteaa kehitys- ja myyntijohtaja Tero Holländer Fortum Recycling and Waste Solutions -yksiköstä.
Helmikuussa, vielä samana päivänä kun se oli saapunut, rahtilaiva Adele lipui ulos Inkoon satamasta ja aloitti matkansa Turkkiin. Olemme tehneet sopimuksen yhden Euroopan suurimman metalliromun kierrätysyhtiön Cronimet Nordicin kanssa metalliromun kierrättämisestä. Merikuljetuksesta vastaa suomalainen varustamo Meriaura, joka on erikoistunut teollisuuden raaka-aineiden kuljettamisesta.
"Tämä metalliromuerä toimitettaan Turkkiin, sikäläisen terästehtaan raaka-aineeksi. Siellä metalli sulatetaan ja siitä tehdään rakennusteollisuuden tarvitsemia tuotteita. On jännittävää ajatella, että Inkoon vanhan hiilivoimalaitoksen seinissä ollut rauta kiertää uusien rakennusten osiksi eri puolille Eurooppaa", Tero Holländer kertoo.