Lehdistötiedote

Fortum, TVO ja Maersk yhteistyöhön Meri-Porin hiilidioksidin talteenotto- ja varastointiprojektissa

15 joulukuu 2009, 10:02

Fortum Oyj ja A.P. Moller - Maersk Group
Yhteistiedote
15.12.2009

Fortum, TVO ja Maersk yhteistyöhön Meri-Porin hiilidioksidin talteenotto- ja varastointiprojektissa Fortum ja Teollisuuden Voima (TVO) aloittavat yhteistyön Maersk Oilin ja Maersk Tankersin kanssa tavoitteenaan kehittää suuren kokoluokan koelaitos hiilidioksidin talteenottoon ja varastointiin (CCS). Maersk Oil ja Maersk Tankers ovat osa tanskalaista A.P. Moller - Maersk -konsernia. Osapuolet pyrkivät yhdistämään hiilidioksidin talteenoton Meri-Porin voimalaitokselta laivakuljetukseen ja geologiseen varastointiin. Maersk Tankers vastaa projektissa laivakuljetuksesta ja Maersk Oil kehittää hiilidioksidin varastointimahdollisuuksia öljy- ja kaasukenttiin Tanskan Pohjanmerellä. Samalla Maersk Oil selvittää mahdollisuuksia lisätä öljyntuotantoa hiilidioksidin avulla. Tavoitteena on talteenottaa, kuljettaa ja varastoida yli 1,2 miljoonaa tonnia hiilidioksidia vuosittain. Fortum ja TVO ovat aikaisemmin valinneet Siemensin pääyhteistyökumppaniksi hiilidioksidin talteenottoteknologiassa. Meri-Porin CCS-projekti, FINNCAP, tavoittelee pääsyä osaksi Euroopan unionin CCS demonstraatio -ohjelmaa. CCS-hankkeille on varattu EU-tasolla merkittävää rahoitusta ja projektien valinnan odotetaan tapahtuvan vuoden 2011 aikana. Lopullinen investointipäätös on tarkoitus tehdä vuosien 2011-2012 aikana, jolloin CCS-järjestelmä olisi käytössä vuoden 2015 loppuun mennessä. ”CCS on todennäköisesti yksi merkittävimmistä teknologiaratkaisuista ilmastonmuutoksen torjunnassa lähivuosikymmeninä. Maerskin merikuljetus- ja öljyntuotantokokemus sekä Fortumin, TVO:n ja Siemensin voimalaitososaaminen tekevät FINNCAP:ista yhden johtavista ehdokkaista CCS-demonstraatiohankkeeksi”, kertoo Fortumin toimitusjohtaja Tapio Kuula. ”Hiilidioksidin kuljetus tankkerialuksilla on kustannustehokas ja joustava tapa siirtää hiilidioksidi voimalaitokselta varastointipaikoille. Sen vuoksi laivakuljetus soveltuu hyvin suurille CO2-päästölähteille, kuten voimalaitoksille, erityisesti ensimmäisissä CCS-hankkeissa”, sanoo Søren Skou, Maersk Tankersin toimitusjohtaja. ”Uskomme, että CCS-teknologiassa ja öljyntuotannon lisäämisessä hiilidioksidin avulla on potentiaalia kehittyä tärkeiksi ratkaisuiksi Eurooppaa kohtaavissa toimitusvarmuus- ja ilmastokysymyksissä. Kehitämme aktiivisesti yhteistyöprojekteja, joiden avulla selvitetään, voidaanko näiden teknologioiden avulla luoda tulevaisuudessa kestävän kehityksen mukaista liiketoimintaa”, toteaa Maersk Oilin toimitusjohtaja Jakob Bo Thomasen. Meri-Porin lauhdevoimalaitoksen sähköntuotantokapasiteetti on 565 megawattia. Kivihiiltä polttoaineenaan käyttävälle voimalaitokselle suunnitellaan pesuritekniikkaa (post-combustion) käyttävää talteenottolaitosta. Siemensin teknologiaan perustuva talteenottolaitos on suunniteltu käsittelemään noin 50 % voimalaitoksen savukaasuista ja ottamaan talteen 90 % niiden sisältämästä hiilidioksidista. Toteutuessaan hanke vähentäisi voimalaitoksen hiilidioksidipäästöjä noin 1,2 miljoonalla tonnilla vuodessa. FINNCAP on yksi suurimmista tähän mennessä julkistetuista pesuritekniikkaa käyttävistä CCS-hankkeista Euroopassa. Se on myös ainoa hanke, jossa talteenotettu hiilidioksidi kuljetettaisiin laivoilla, kuljetus tapahtuisi EU-maasta toiseen ja jossa selvitetään geologisen varastoinnin ohella myös mahdollisuuksia öljyntuotannon lisäämiseen. Maersk Tankers on jo tehnyt teknisiä suunnitelmia hiilidioksidin kuljettamiseen soveltuville tankkereille. Hiilidioksidi kuljetettaisiin osittain paineistettuna ja jäähdytettynä nesteenä. Maersk Tankers on suunnitellut alukset kansainvälisten standardien mukaisesti perustuen vuosien kokemukseen nesteytettyjen petrokemikaalien ja maakaasun kuljetuksista. Maersk Oilin kokemus turvallisesta ja tehokkaasta öljy- ja kaasuesiintymien hallinnasta antaa yhtiölle valmiudet kehittää hiilidioksidin talteenottoa ja varastointia Pohjanmeren tyhjenevissä öljy- ja kaasukentissä. Näistä lähtökohdista Maersk Oil kehittää Pohjanmerellä soveltuvia offshore-kohteita hiilidioksidin varastoimiseksi ja öljyntuotannon lisäämiseksi hiilidioksidin avulla. Lisätietoja: Fortum Mikko Iso-Tryykäri, Manager, Strategy and Investments, Fortum, puh. 050 453 2650 Teollisuuden Voima Juhani Ikonen, tiedotuspäällikkö, TVO, puh. 02 8381 5210 A.P. Moller - Maersk Group Lars Hende, Director of Carbon and Climate, Maersk Oil, puh. +45 3363 7494 Christian Ingerslev, Head of Maersk Tankers Gas, puh. +45 3363 4869 Tietoa Meri-Porin CCS-projektista: www.finncap.fi A.P. Moller - Maersk Group on maailmanlaajuinen toimija, jolla on 120 000 työntekijää ja 130 toimipaikkaa ympäri maailmaa. Sen pääkonttori on Kööpenhaminassa, Tanskassa. A.P. Moller - Maersk -konserniin kuuluu yksi maailman suurimmista laivayhtiöistä, minkä lisäksi yhtiö toimii laajasti myös energian, laivarakennuksen, kaupan ja valmistusteollisuuden alueilla. Yhtiön liikevaihto vuonna 2008 oli 61,2 miljardia ja liikevoitto 11,9 miljardia. A.P. Moller - Maersk Groupin osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Kööpenhaminassa. Lisätietoja: www.maersk.com