Sähköauton lataaminen kotona

Lataaminen on sähköautoa harkitsevan ykköskysymys

Lähes kaikki sähköauton hankintaa harkitsevat pohtivat, miten, missä ja millä hinnalla se ladataan. Ja syystäkin. Sähköautohan käyttää suuren osan ajastaan pysäköitynä itsensä lataamiseen. Lataus öisin kotona on kätevää ja auto on aina aamulla valmiina palvelukseen.

Tavallisessa ajossa akkuja ei yleensä ajeta tyhjäksi, jolloin yön yli lataaminen kotilatauksessa on mutkattominta. Sähköautoilija kehittääkin itselleen tavallisesti latausrutiinin, jonka mukaan ajaa ja lataa ilman, että siitä on tehtävä sen kummempaa numeroa.

Uudempien taloyhtiöiden parkkitiloissa on jo normina latausmahdollisuudet, mutta jos sattuu asumaan vanhemmassa talossa, lataus täytyy toki järjestellä erikseen.

Taloyhtiön päätös

Taloyhtiöissä käydäänkin nyt vilkasta keskustelua, miten asukkaille saisi latauspaikkoja taloyhtiön parkkipaikalle. Kuinka vaikea projekti se on? Mitä latausinfran rakentaminen vaatii?

Latauspaikkojen rakentaminen edellyttää kiinteistön omistajien (esim. taloyhtiössä osakkaiden) päätöstä, jonka lähtökohtana on osakkaiden yhdenvertainen kohtelu, kun jaetaan rakentamis-, ylläpito- ja käyttökustannuksia.

Helpointa on rakentaa latauspisteitä aluksi vain se määrä, joka ei vielä aiheuta muutoksia kiinteistön sähköjärjestelmään. Tämä usein myös riittää, koska kaikkiin ruutuihin ei vielä ole sähköautoa tulemassakaan. Ja jos taloyhtiön kapasiteetti sitten riittää, latauspisteiden toteuttamisesta ja jatkossa kapasiteetin lisäämisestakin voidaan päättää yhtiökokouksen yksinkertaisella enemmistöllä.

 

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n 35 %:n investointituki

Jos taloyhtiö haluaa suunnitella latausratkaisua pidemmällä tähtäimellä, tai jos alusta asti tarvitaan latausmahdollisuus vähintään viidelle autolle, kannattaa hyödyntää Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n 35 %:n investointituki. ARA tukee latauspisteiden rakentamista ja taloyhtiön sähköjärjestelmän, kuten sähköpääkeskuksen ja kaapelointien kapasiteetin kasvattamista.

Suunnittelu ja mitoitus kannattaa tehdä huolella ja rakentaa järjestelmä kokonaisuutena niin, että se huomioi myös taloyhtiön muun sähkön käytön tarpeen. Kyseessä on ns. dynaaminen kuormanhallinta, jossa automatiikka ohjaa lataustehoja taloyhtiön sähkönkäyttöä optimoiden niin, että pienemmästäkin pääkeskuksesta riittää virtaa sekä saunan kiukaille että autojen lataamiseen kaikissa olosuhteissa.

Aina lataustoteutusta suunniteltaessa ja rakentaessa on tärkeää huomioida ns. dynaaminen kuormanhallinta. Dynaamisuudella keskitytään tässä kuormaan latureiden välillä, ei kaikkien latureiden ja kiinteistön muun kulutuksen välillä.

Täyssähköauton ja lataushybridin sähkönkulutus on noin 15–25 kWh/100 km, eli Suomessa per auto noin 2 700–3 600 kWh/vuosi (18 000 km/vuosi). Kulutus vaihtelee melkoisestikin automallin, ajokilometrien ja ajotyylin mukaan.

----

Tämä artikkeli on julkaistu syyskuussa 2019