Usein kysytyt kysymykset

Täältä löydät Asiakaspalveluumme, Muuttopuhelimeen sekä Energiatiimille esitetyt useimmiten kysytyt kysymykset, sekä vastauksia niihin.

Nyt juuri ajankohtaista

Sähkön hinta ja maksaminen

Katso UKK

Vaikuttaako hintatason nousu omaan sopimukseeni?

Lue artikkeli

Laskutus ja maksuajan pyytäminen

Katso UKK

Pörssisähköön liittyvät kysymykset

Katso UKK
Oma Fortum sovellus kokemuksia

Kaikki sopimuk­seesi liittyvät asiat Oma Fortu­missa

Oma Fortum-sovellus on näppärä apuri kotisi sähkö­asioiden hoitoon matka­pu­he­li­mella ja table­tilla.
Oma Fortum -sovel­luk­sessa:
✓ Näet sähkön­käyttösi kilowat­teina ja euroina
✓ Löydät sopimustiedot ja laskut
✓ Näet etuoh­jel­massa hankkimasi ilmaiset tunnit
✓ Voit aktivoida e-laskun

Lue lisää Oma Fortumista osoitteessa fortum.fi/omafortum.

Avaa Oma Fortum

Valtion sähkötuesta kysyttyä

Miten ja milloin valtion sähkötuki näkyy sähkölaskussani?

Valtio tukee talven sähkölaskuja alentamalla sähkön arvonlisäveroa määräaikaisesti sekä verotuksessa huomioitavan sähkövähennyksen ja Kelan myöntämän sähkötuen kautta.

Sähkön arvonlisäveron määräaikainen muutos näkyy sähkölaskussasi ensimmäisen kerran silloin, kun joulukuussa 2022 käyttämäsi sähkö laskutetaan, jolloin laskulla arvonlisäveron osuus on 10 prosenttia aiemman 24 prosentin sijasta. Sähköasiakkaillemme tämä näkyy sähköenergian, sähkön perusmaksun ja uusiutuvan energian kuukausimaksun arvonlisäveron alennuksena. Alv alennus ei koske sähkönsiirtoa tai Fortumin muita palveluita. 

Alentunut arvonlisävero on voimassa huhtikuun 2023 loppuun asti, eli huhtikuussa 2023 käyttämäsi sähkön lasku on viimeinen, jolla arvonlisävero on 10 prosenttia. Tämän jälkeen laskutuksessa käytetään taas normaalia 24 prosentin arvonlisäveroa. Sinun ei tarvitse olla muutoksesta yhteydessä asiakaspalveluumme, muutos tehdään kaikille asiakkaille automaattisesti.

Määräaikaisen arvonlisäveron alennuksen lisäksi voit selvittää, oletko oikeutettu sähkövähennykseen tai sähkötukeen. Tietoa sähkövähennyksen hakemisesta saa Verottajalta ja sähkötuen hakemisesta Kelasta. Näitä tukia tulee itse hakea.

Alentaako arvonlisäveron määräaikainen alennus sähkölaskuani?

Kyllä. Alemman arvonlisäveron vaikutus siirtyy kokonaisuudessaan asiakkaidemme eduksi. Laskulla näkyy erikseen sähköenergian hinta ja arvonlisäveron määrä.

Sinun ei tarvitse olla muutoksesta yhteydessä asiakaspalveluumme, muutos tehdään kaikille asiakkaille automaattisesti.

Mitä muita tukia voin saada sähkölaskuihin?

Kaikkia koskevan arvonlisäveron määräaikaisen laskun lisäksi voit selvittää, oletko oikeutettu sähkövähennykseen tai sähkötukeen. Näitä tukia tulee itse hakea.

Voit saada verotuksessa sähkövähennystä, jos vakituisen asuntosi sähkölaskut ovat suuret. Lisätietoja sähkövähennyksestä ja sen hakemisesta saat Verottajalta.

Voit saada sähkötukea, jos sähkölaskusi ovat suuret, mutta et voi saada verotuksessa täysimääräistä sähkövähennystä pienten vuositulojen vuoksi. Lisätietoja sähkötuesta ja sen hakemisesta saat Kelasta. Sähkötuen lisäksi Kela myöntää asumiskuluihin myös muita tukimuotoja ja perustoimeentuloa. Myös näistä tukimuodoista saat lisätietoja Kelasta.

Tarvitsen maksuaikaa laskulleni, miten toimin?

Fortumin asiakaspalvelu auttaa, jos laskun maksaminen tuottaa haasteita. Olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme ennen laskun eräpäivää voit tarvittaessa siirtää eräpäivää eteenpäin 30 päivällä tai tehdä lyhytaikaisen maksusuunnitelman kanssamme.

Asiakaspalvelusta ja asioinnista kysyttyä

Onko Fortumilla chat-palvelu?

Chatbot Milo

Voit kohdata verkkosivuillamme digitaalisen avustajan, jolta voit kysyä neuvoja. Milo voi myös esimerkiksi tarkistaa pyynnöstäsi, voiko laskullesi myöntää lisää maksuaikaa, ja siirtää eräpäivää, jos niin haluat. Milo ei löydy ihan kaikilta sivuilta vielä.

Live Chat

Asiakaspalvelumme asiantuntijat keskustelevat kanssasi samassa chat-ruudussa kuin Milokin. Asiakaspalvelu vastaa chatissä maanantaista perjantaihin klo 9-17. Kirjoita chat-ruutuun "asiakaspalvelu chat"

Mihin numeroon voin soittaa tai lähettää sähköpostia?

Puhelin

Asiakaspalvelun puhelinnumerot, aukioloajat sekä puheluiden hinnat löydät täältä.

Poikkeuksellisesta markkinatilanteesta johtuen asiakaspalvelumme on ruuhkautunut.
Pahoittelemme jonoa puhelinpalvelussamme.


Asiakaspalvelumme ruuhkaisimmat tunnit ovat klo 8-9, 11-12 ja 16-17. Asiakaspalveluumme kannattaa soittaa tavallisimmin siis klo 9-11 tai klo 12-16 sisällä. Asiakaspalvelumme puhelinnumerot löydät täältä.
 

Sähköposti

Suosittelemme chat-palvelun käyttöä sen nopeuden vuoksi, mutta jos haluat lähettää sähköpostia, tee se lomakkeella. Lomake on turvallinen käyttää ja voit pyytää automaattisen kopion viestistäsi sähköpostiin. Kun valitset lomakkeella viestisi aiheen, viestisi ohjautuu suoraan oikeaan paikkaan käsiteltäväksi.

Onko Fortumilla digitaalisia palveluita, joissa voin asioida?

Oma Fortum -verkkopalvelu

Palvelusta löydät tiedot sähkön kulutuksestasi, sopimuksistasi, sekä näet laskusi arkistoituna. Voit myös hyväksyä siellä tarjouksen tai tehdä muuttoilmoituksen. Lue Oma Fortum -tunnuksen luomisesta ja palvelusta: Oma Fortum-tunnus

Oma Fortum -sovellus

Sovellus Android- ja iOs -käyttöliittymille on ladattavissa sovelluskaupoissa. Sovelluksesta pääset lähes samoihin palveluihin kuin verkkopalveluissa, mutta erityisen näppärä se on kustannusten ennakoinnissa: sovellus nimittäin näyttää lähes päivätasolla, kuinka paljon kuluvan kuukauden sähkölaskua on kertynyt. Lue sovelluksesta

Sähkösopimuksista kysyttyä

Miten osaan valita oikean sähkösopimuksen?

Voit vertailla sopimuksia fiksusti täällä.

Mitä sähkön siirto tarkoittaa ja sisältyykö se sopimukseen?

Ostamasi sähkö siirretään paikallisen sähkönsiirtoyhtiön verkossa kotiisi. Verkkoyhtiö eli sähkönsiirtoyhtiö veloittaa palvelusta oman hinnastonsa mukaisesti. Yleensä hinta muodostuu pääsulakkeen mukaisesta kiinteästä kuukausimaksusta sekä kulutukseen perustuvasta energian siirtomaksusta. Siirtoyhtiön laskulla peritään myös valtion keräämät energiaverot. (Joissain tapauksissa voit valita, että kaikki nämä osuudet laskutetaan Fortumin lähettämällä laskulla, esim. Caruna.)

Siirtoliiketoiminta ei ole Fortumin liiketoimintaa, eikä se siis sisälly Fortumin sopimukseen. Kuitenkin kun teet sähkösopimuksen Fortumin kanssa, siitä lähtee järjestelmistämme automaattisesti tieto keskitettyyn tiedonvaihtojärjestelmään eli Datahubiin, joka vahvistaa meille, että toimituksen aloitus on mahdollista. Jos kaikki on kunnossa, saat meiltä vahvistuksen, jossa näkyy paikallisen siirtoyhtiön nimi. On mahdollista, että saat verkkoyhtiöltäsi eri vahvistuksen, jossa vahvistetaan siirtosopimuksen alkaminen. Sinun ei tarvitse olla erikseen yhteydessä siirtoyhtiöön. On mahdollista, että saat verkkoyhtiöstäsi ennen toimituksen aloitusta pyynnön kuitata sähkön toimituksen aloitus. Tällä varmistetaan mahdollinen riski, että sähköttömään kohteeseen on jäänyt keittolevy tai joku muu turvallisuusriskin aiheuttava laite päälle.

Mikä ero on Fortum Pörssisähköllä ja Fortum Tarkalla?

Fortum Pörssisähkö ja Fortum Tarkka ovat tuotenimiä. Molemmat sopimukset perustuvat Pohjoismaisen Sähköpörssin tuntihintoihin, mutta tuoteominaisuudet ja välityspalkkion hinta eroavat toisistaan. Molemmat tuotteet sisältävät myös mahdollisuuden hinnan hallintaan mahdollisen hinnan nousun myötä: Toistaiseksi voimassa olevassa Fortum Pörssisähkössä se on kattohinta ja 24 kk Fortum Tarkkaan voit liittää maksullisena lisäpalveluna Hintatakuun.

Tällä hetkellä emme myy uusia Fortum Pörssisähkö- nimistä tuotetta. Toistaiseksi voimassa oleva Fortum Tarkka on ainut pörssisähkösopimuksemme, joka on myynnissä tällä hetkellä.  


Lisätietoa:

Mikä on Fortum Pörssisähkösopimuksen Hintakatto ja siihen liittyvä keskihinta?

Hintakatto antaa turvaa korkean hinnan tilanteessa. Ominaisuus sisältyy maksuttomana Fortum Pörssisähkö -sopimukseen. Jos toteutunut kuukauden keskihintasi muodostuu korkeammaksi, kuin etukäteen ilmoittamamme kuukauden hintakatto, saat hyvityksen laskullasi hintakaton ylittävältä osuudelta

Katso tämän kuukauden hintakatto

Oman toteutuneen keskihintasi näet Oma Fortum –sovelluksesta sekä laskulta. Oma Fortum-palveluista löydät myös laskut sekä tuntihinnat ja oman kulutuksesi tunnin tarkkuudella.

Keskihinta lasketaan siten, että kerrotaan jokaisen tunnin kulutus saman tunnin hinnalla, summataan yhteen ja jaetaan kuukauden kokonaiskulutuksella.



Kiinnostaako Oma Fortum puhelinsovelluksena? Lue sovelluksesta

Mistä löydän aurinko-/tuulisähkön tai muun alkuperämerkityn sähkön hinnat?

Näet kaikki omat sopimuksesi ja hintasi Oma Fortum -sovelluksesta sekä -verkkopalvelusta.

Kaikki Fortumin kuluttaja-asiakkaille myymä sähkö on lähtökohtaisesti hiilidioksiditonta sähköä. Jos haluat vaihtaa sopimuksesi alkuperän hiilidioksidittomaan mutta myös uusiutuvaan energiaan, voit vahvistaa alkuperäsi ostamalla sopimuksesi kylkeen Fortum Aurinkovalinnan tai 100% Uusiutuvan alkuperän. Voit tehdä tilauksen -palvelussasi. Jos olet EkoEnergian tai tuulisähkön ystävä, tilaa EkoTuuli asiakaspalvelustamme

Tutustu alkuperävaihtoehtoihin ja alkavien sopimusten hintoihin:
Aurinkovalinta
100% uusiutuva
Fortum EkoTuuli

Jos sinulla on aiemmin tehty Fortum Tuulisähkö -sopimus (poistunut uusmyynnistä, hinta vaihtuu 4 kertaa vuodessa), löydät tuoreen hinnan täältä.

Kilpailutin sähkösopimukseni ja valitsin Fortumin. Pitääkö minun irtisanoa vanha

Uutena asiakkaana sinun ei tarvitse olla yhteydessä aikaisempaan sähkönmyyjäsi irtisanoaksesi sopimustasi heillä. Hoidamme tämän puolestasi osana asiakkuutesi alkamista Fortumilla.

Huom! Jos olet tehnyt sopimuksen toiseen sähkönmyyntiyhtiöön muuttona, ja valitset kuitenkin Fortumin, niin silloin sinun tulee kuitenkin perua muuttona tehty sopimus toiselle yhtiölle.

Mitä tarkoittaa "toistaiseksi voimassa oleva" ja "määräaikainen"?

Kun sopimus, vakuutus tai lisäpalvelu on voimassa toistaiseksi, se tarkoittaa että jompi kumpi osapuoli, ostaja tai myyjä voi irtisanoa sopimuksen päättymään koska vain. Sopimusehdoissa on irtisanomisajat kerrottu tuotekohtaisesti.

Kun sopimus on määräaikainen, esimerkiksi 24 kk, se tarkoittaa että se sitoo sekä ostajaa että myyjää 24 kuukautta. Asiakkaan hintariskiä pyritään pienentämään tarjoamalla asiakkaalle ostamisen yhteydessä lisäpalvelu, joka oikeuttaa joko vaihtamaan sopimuksen kesken kauden toiseen sopimukseen (Vaihtotakuu Fortum Takuu ja Tarkka-sopimuksille) tai mahdollistaa hintakiinnityksen hinnannousun varalle (Hintatakuu Fortum Tarkka-sopimukselle).

Mitä tarkoittaa, kun joissain sopimuksissa hinta on "c/kWh"?

Sopimuksen energiahinta koostuu siitä kuinka paljon sähköä käytät. Hintamerkintä tarkoittaa sitä, montako senttiä yksi käyttämäsi kilowattitunti maksaa. Mitä vähemmän käytät sähkölaitteita ja mitä energiatehokkaampia ne ovat (eli mitä vähemmän käyttävät energiaa), sitä vähemmän sähköstäsi maksat. Paikallinen verkkoyhtiö toimittaa meille kulutustiedon sähkömittariltasi laskutusta varten. Kun hinta on c/kWh, et maksa enempää etkä vähempää kuin mitä sähkönkäyttösi on. Vaihtoetoisesti voit valita kuukausihinnoitellun sähkösopimuksen esimerkiksi kerrostaloasuntoosi, jolloin hinta on vakio, vaikka joinain kuukausina käyttäisit sähköä enemmän ja joinain kuukausina vähemmän.

Miksi joissain sopimuksissa on perusmaksu?

Perusmaksulla varmistetaan, että palvelut toimivat pitkällä tähtäimellä kaikille asiakkaille asiakkaan sähkön käytöstä riippumatta. Asiakaspalvelun palvelutaso pysyy hyvänä, verkkopalveluita ja sovellusta kehitetään, laskutus toimii kuten pitää ja laskutukseen liittyvät palvelut kehittyvät ajan myötä, asiakkaan tietosuoja ja muut lainsäädännön velvoittamat vaatimukset hoidetaan asianmukaisesti jne. Kuukausiveloitteisissa sähkösopimuksissa perusmaksu sisältyy kokonaishintaan.

Useimmin kysytyt kysymykset muuttotilanteessa

Olen jo tehnyt sopimuksen uuteen kotiin. Onkohan kaikki kunnossa?

Tarkistat alkavan sopimuksesi tiedot helposti vahvistukselta tai Oma Fortum -palvelusta.

Sopimustietojen tarkistaminen tilaus- ja sopimusvahvistukselta

Tärkeintä muuttovaiheessa on, että sähkösopimuksen tekeminen ei ole unohtunut ja sähköä tulee uuteen kotiin. Sitten kun tarkempaa tietoa uuden kodin sähkön kulutuksesta alkaa kertyä, on aika tarkistaa sinulle paras sopimus. Olet saanut meiltä tilausvahvistuksen, kun teit sopimukseen uuteen kotiin. Sen lisäksi olet saanut erillisen sopimusvahvistuksen toimituksen alkamisesta. Niistä löydät sähkösopimuksesi oleelliset tiedot sekä paikallisen verkonhaltijan nimen. Vahvistukset ovat tulleet joko sähköpostilla tai paperipostilla, valitsemasi lähetystavan mukaan. Verkkoyhtiö eli sähkönsiirtoyhtiö on saanut tiedon muutostasi automaattisesti, kun teit sopimuksen kanssamme. On mahdollista, että sähkönsiirtoyhtiö on lähettänyt sinulle erikseen vahvistuksen verkkopalveluistaan.

Näin tarkistat sopimustietosi Oma Fortumista

Oma Fortum -nettipalvelussa löydät uuden kodin sopimuksen tiedot kohdasta "Sopimukset" Oma Fortum puhelinsovelluksessa on tiivistelmä sopimuksen oleellisista tiedoista, kuten hinnat ja voimassaolo. Sovelluksesta on suora yhteys Oma Fortumin nettipalveluun katsomaan kaikki tiedot, jos joku kaipaamasi tieto jäi uupumaan. Sovellus ja nettipalvelu käyttävät samaa Oma Fortum tunnustasi, joten siirtymä palveluiden välillä on matkapuhelimella joustavaa.

Minä päivänä sähköntoimitus uudessa kodissa alkaa?

Toimitus alkaa samana päivänä kuin Fortumin sähkösopimus alkaa. Paikallinen sähköverkkoyhtiö toimittaa meiltä ostamasi sähkön uuteen kotiisi.

Aloituspäivä tilaus- ja sopimusvahvistuksella

Sähköpostistasi pitäisi löytyä sekä tilaus- että sopimusvahvistus. Tilausvahvistuksesta näet toivomasi aloitusajan ja sopimusvahvistuksesta sen päivän, jolle verkkoyhtiön kanssa toimituksen alkaminen on voitu vahvistaa. Useimmiten asiakkaan toivoma aika onnistuu.

Vahvistus hukassa?

Jos sähköpostissa ei näy vahvistuksia, tarkista roskapostikansiosi. On myös mahdollista, että olet valinnut tilauksen yhteydessä vahvistuksen paperipostina. Ovatko vahvistukset mahdollisesti menneet edelliseen osoitteeseesi? (Muista osoitteenmuutos Postiin!)

Näin sopimuksen alkaminen näkyy Oma Fortumissa

Oma Fortum -nettipalvelussa löydät uuden kodin sopimuksen tiedot kohdasta "Sopimukset". Toistaiseksi voimassa olevasta sopimuksesta näytetään sopimuksen alkamispäivä, eli sähköntoimituksen aloituspäivä. Määräaikaisen sopimuksen osalta sopimuskausi näyttää aloitusajan. Oma Fortum puhelinsovelluksessa löydät myös sopimuksen alkuajan helposti. Jos aloituspäivä ei näy, tarkista vielä sopimus-sivun linkistä, joka ohjaa katsomaan lisätietoja sopimuksesta.

Energiankulutustiedot: Melko pian sähköntoimituksen alkamisen jälkeen paikallisen sähköverkon haltija, eli sähkönsiirtoyhtiö alkaa toimittaa meille uuden kotisi mittaustietoja tunnin tasolla ja alat nähdä sähkönkulutuksesi tiedot sekä netissä että sovelluksessa.

Miksi sähköt eivät toimi?

Jos sähkösopimus on astunut voimaan, mutta kodissa ei ole sähköä, kyseessä on tekninen vika tai sähköjä ei ole kytketty päälle.

Sähköjen kytkeminen

Tarkista ensin sulakkeet ja pääkytkimen asento ja napsauta päälle tarvittaessa. ON=päällä, OFF=kiinni.

Onko uudella kodilla takanaan pitkä elämä? Jos omakotitalossa on laajennusosia tai erillisiä rakennuksia, sulaketauluja voi olla useita. Lisäksi voi olla erillinen pääkeskus, joka voi olla vaikkapa kellarissa tai sijoitettuna ulkoseinään tai tontilla olevaan sähköpylvääseen.

Jos ongelma ei korjaannu, tarkista myös oletko saanut paikalliselta sähkönsiirtoyhtiöltä eli verkonhaltijalta tekstiviestiä tai sähköpostia? Pyydetäänkö viestissä turvallisuussyistä erillistä vahvistusta, että sähköt voi kytkeä päälle?

Sähkökatkot

Joskus vaan on huono tuuri, ja sähkönsiirtoyhtiön suunniteltu verkon huoltotyö tai esimerkiksi myrskyn aiheuttama yllättävä katko tulee juuri muuton keskelle. Oletko saanut sähkönsiirtoyhtiöltä ilmoitusta suunnitellusta sähkökatkosta alueellasi? Kurkkaa sähköpostit ja tekstiviestit. Voit myös tarkistaa verkkoyhtiösi vikakartalta, onko kotisi laajemman katkoksen piirissä. 

Mistä apua?

Jos Fortumin sähkönmyyntisopimuksesi on astunut voimaan, niin sähköntoimitus paikalliselta sähkönsiirtoyhtiöltä pitäisi alkaa viimeistään samaan aikaan. Jos syy ei selviä, pyydä lisätietoa siirtoyhtiöltäsi. Sähkönsiirtoyhtiön eli paikallisen verkonhaltijan nimen löydät esim. Fortumin sopimusvahvistukselta.

Energiankäytön seuranta Oma Fortumissa

Kotisi sähkönkulutus näkyy Oma Fortum sovelluksessa ja nettipalvelussa yleensä seuraavana päivänä. Tiedot ovat tunnin tarkkuudella. Voit siis myös jälkikäteen nähdä siellä tunnit, jolloin sähköt ovat olleet pois päältä. Joskus kulutus näyttää nollaa, vaikka sähköt ovatkin jo palautuneet. Tämä voi johtua siitä, että kulutustietoa ei ole voitu välittää meille automaattisesti. Nämä tiedot kuitenkin korjaantuvat Oma Fortumiin myöhemmin, kun sähkönsiirtoyhtiö pääsee lähettämään kulutustiedot järjestelmäämme raportointia ja laskutusta varten. 

Onkohan vanhan kodin sähkösopimus jo päättynyt?

Jos edellisen kodin sopimuskin oli Fortumilta, tarkistat sopimuksen tilan helposti Oma Fortumista.

Vanhan kodin sopimus Oma Fortumissa

Oma Fortum -nettipalvelussa vanhan kodin sopimus näkyy niin kauan kunnes päättäminen on tilattu. Jos olet ilmoittanut sopimuksen päättymisestä, näet merkinnän "sopimus päättymässä". Kun sopimus on päättynyt, sitä ei enää näy sopimussivullasi. Löydät kuitenkin myös edellisen kotisi sähkölaskut arkistoituna Oma Fortumissa.

Oma Fortum -sovelluksessa näet vielä 3 kuukautta sopimuksen päättymisen jälkeenkin tiedot vanhan kodin sopimuksestasi, ennen kuin ne poistuvat palvelusta.

Loppulasku

Laskutus on sopimuskohtaista. Kun sopimus vanhassa kodissa loppuu, saat siitä viimeisen laskun, eli loppulaskun. Uuden kodin lasku muodostuu siis eri laskulle kuin vanhan kodin lasku. Jos olet saamassa palautusta maksun sijaan, ilmoita meille tilinumero, johon hyvitys lähetetään. Ole aina tarkkana, että kyseessä on varmasti Fortumin tarjoama palvelu eikä huijaussivusto. Ohjeet tilinumeron ilmoittamiseen löydät täältä: fortum.fi/hyvitystili

Sähkönsiirtosopimuksen päättäminen

Kun sähkösopimuksesi Fortumilla on ilmoitettu päätettäväksi muuton vuoksi, siitä menee automaattisesti tieto myös paikalliselle jakeluverkon haltijalle, eli sähkönsiirtoyhtiölle. Sinun siis ei tarvitse erikseen päättää sähkönsiirtosopimusta, kun olet ollut sähköasiakkaamme sekä aiemmassa että uudessa osoitteessasi.

Vanha sopimus päätyi vaikka en siitä erikseen ilmoittanutkaan. Miten se on mahdollista?

Samassa toimitusosoitteessa ei voi olla samanaikaisesti kahta sähkösopimusta. Jos uusi asukas on muuttanut vanhaan kotiisi ja tehnyt sinne sähkösopimuksen, sinun sähkö- ja siirtosopimuksesi päätetään automaattisesti.

Milloin ensimmäinen uuden kodin lasku tulee?

Muuton jälkeen laskutusrytmi muuttuu ja samalla myös vuotuinen laskujen määrä voi vaihtua.

Näin laskutusrytmi muodostuu

Laskujen lukumäärä perustuu arvioituun sähkön vuosikulutukseen.

  • Pieni kulutus -> 4 laskua vuodessa. Ensimmäinen laskusi tulee todennäköisesti aikaisintaan 3 kk sopimuksen alkamisesta.
  • Keskikokoinen kulutus -> 6 laskua vuodessa. Ensimmäinen laskusi tulee aikaisintaan 2 kuukauden kuluttua sopimuksen alkamisesta.
  • Suuri kulutus -> 12 laskua vuodessa. Laskut tulevat kuukausittain, kunkin kuukauden päätyttyä.

Eräpäivävalinta ei ole mahdollinen. Laskutusrytmillä varmistetaan laskutuksen selkeys. Näin esimerkiksi sähkönkäyttö voidaan eritellä laskulla kuukausikohtaisesti täysinä kuukausina.

Jos sinulla on tarve muuttaa pysyvästi laskujen lukumäärää, pyydä asiakaspalveluamme tekemään muutos. Asiakaspalvelu vastaa chatissä maanantaista perjantaihin klo 9-17. Kirjoita chat-ruutuun "asiakaspalvelu chat"

Laskujen lukumäärätieto Oma Fortumissa

Oma Fortum palvelusta sekä puhelinsovellukselta löydät laskujen lukumäärän, kun klikkaat auki "Sopimukset".

Miksiköhän sain sähkölaskun muualta, vaikka sopimukseni on Fortumilta?

Samassa osoitteessa ei voi vahingossakaan olla kahta eri sähkönmyyntisopimusta. Toinen laskusi on varmastikin lasku sähkönsiirrosta.

Mikä on sähkönsiirtoyhtiö?

Paikallinen sähkönsiirtoyhtiö on se yritys, joka omistaa sähkönjakeluverkon, kunnossapitää sitä, siirtää meiltä ostamasi sähkön kotiisi, huolehtii sähkön mittauksen oikeellisuudesta ja toimittaa meille kotisi sähkönkulutustiedot laskutusta ja kulutusraportointia varten. Jos siirtoyhtiösi on Caruna, tarjoamme sinulle mahdollisuuden yhteislaskutukseen. Silloin saat yhdellä laskulla myynnin ja siirron osuuden.

Kiinnostaako kokonaiskustannusten seuranta Oma Fortumissa?

Vaikka saisitkin kaksi erillistä laskua, voimme kotisi sijainnista riippuen tarjota sinulle mahdollisuuden kokonaiskustannusten seurantaan Oma Fortum -sovelluksessa. Saamme nimittäin joiltakin sähkönsiirtoyhtiöiltä tiedon sähkönsiirron kuluistasi, joten pystymme tarjoamaan kokonaisnäkymän sähkökustannuksiisi kunkin kuukauden alusta. Olet palvelun piirissä, jos verkkoyhtiösi on

  • Caruna (mm. Espoon seudun ja Joensuun seudun kuntia)
  • Elenia (kuntia Kanta- ja Päijät-Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla)
  • Helen Sähköverkko (Helsinki)
  • Tampereen sähkölaitos
  • Vantaan Energia Sähköverkot
Yhteystietojani sopimuksella pitää korjata. Miten se onnistuu?

Kiitos, kun olet tarkkana! On erittäin tärkeää, että yhteystietosi ovat oikein asiakasjärjestelmässämme.

Tietojen päivittäminen Oma Fortumissa

Sähkönkäyttöpaikan tiedot Oma Fortumissa

  • tarkoittaa sitä osoitetta, missä sähköä käytetään. Sähkösopimus perustuu aina sähkönkäyttöpaikan osoitteeseen.

Asiakastiedot Oma Fortumissa

  • Asiakkaan osoite, sähköposti ja puhelinnumero tarkoittavat yhteystietoja, jonne lähetämme sinua koskevat vahvistukset, kirjeet, laskut jne. Näitä tietoja voit päivittää Oma Fortumissa. 

Ilmoita poikkeava laskutusosoite asiakaspalveluun

Jos haluat laskun tulevan sinulle johonkin muuhun kuin asiakkaan osoitteeseen, ei erillistä laskutusosoitetietoa voi antaa Oma Fortumissa. Pyydä asiakaspalveluamme tekemään muutos. Asiakaspalvelu vastaa chatissä maanantaista perjantaihin klo 9-17. Kirjoita chat-ruutuun "asiakaspalvelu chat"

Sähköpostiosoitteen päivitys

Huomaa, että Oma Fortum -tunnuksen tai salasanakyselyyn käytettävän sähköpostin muutos ei vaikuta asiakastiedoissa antamaasi sähköpostiin tai päinvastoin.

Haluan muutoksia sopimukseeni. Miten toimin?

Tarkista tästä mitä voit tehdä verkossa. Voit myös keskustella chatissä tai soittaa asiakaspalveluumme.

Muutokset sähkösopimukseen

  • Jos sähkösopimuksesi on toistaiseksi voimassa oleva (ei määräaikainen), niin voit koska vaan tehdä uuden sopimuksen fortum.fi-sivuilla. Löydä itsellesi sopivin sähkösopimus tästä.
  • Jos sinulla on määräaikainen 2-vuotinen sähkösopimus ja siihen hankittuna lisäpalvelu Fortum Vaihtotakuu, voit hyödyntää vaihtotakuun sopimusehtojen mukaisesti ensimmäisen vuoden jälkeen, eli vaihtaa toiseen edullisempaan määräaikaiseen sopimukseen.
  • Jos haluat vaihtaa sähkösopimuksesi alkuperän aurinkosähköön tai 100% uusiutuvaan, voit ostaa alkuperämuutoksen Oma Fortum -nettipalvelusta.
  • Jos haluat muita muutoksia sopimukseesi, pyydä asiakaspalveluamme tekemään muutos. Asiakaspalvelu vastaa chatissä maanantaista perjantaihin klo 9-17. Kirjoita chat-ruutuun "asiakaspalvelu chat"

Muutokset vakuutussopimuksiin

  • Jos uusi kotisi on kerrostalohuoneisto, voit ottaa sinne kotivakuutuksen. Jos sinulla oli Fortum Kotivakuutus jo ennestään, ole asiakaspalveluun yhteydessä ja siirrä kotivakuutus uuteen kotiin. Vakuutus ei siirry automaattisesti.
  • Jos haluat peruuttaa kotivakuutuksen, tee sekin asiakaspalvelussamme.
  • Voimassa oleva kotivakuutus näkyy Oma Fortum -palvelussasi sekä netissä että sovelluksessa.

Asiakaspalvelu vastaa chatissä maanantaista perjantaihin klo 9-17. Kirjoita chat-ruutuun "asiakaspalvelu chat".

Olen Fortumin asiakas ja muutan. Miten siirrän sopimukseni uuteen osoitteeseen?

Fortumin asiakkaan muuttoilmoituksella siirrät sopimuksesi nykyisillä sopimusehdoilla (tuote, hinta, voimassaoloaika) uuteen kotiisi ja voit samalla ilmoittaa vanhan asunnon sopimuksen päättämispäivän.

✓ hinta ja sopimusehdot säilyvät samana uudessa kodissasi

✓ sähkösopimuksen siirto uuteen osoitteeseen onnistuu helposti ja vaivattomasti

✓ valitse samalla vanhan kotisi sähkösopimuksen jatkaminen tai päättäminen

Tee Fortumin asiakkaan muuttoilmoitus

Olen Fortumin asiakas ja muutan. Voinko tehdä uuden sopimuksen uuteen kotiin?

Kyllä voit. Kerro kotisi tiedot ja toiveesi - näet sinulle sopivimmat vaihtoehdot. Aloita testi.

Huom! Mikäli et halua solmia uutta sähkösopimusta, tee Fortumin asiakkaan muuttoilmoitus. Muuttoilmoituksella siirrät sopimuksesi nykyisillä sopimusehdoilla (tuote, hinta, voimassaoloaika) uuteen kotiisi ja voit samalla ilmoittaa vanhan asunnon sopimuksen päättämispäivän.

Hinnoista, laskutuksesta ja maksamisesta kysyttyä

Miksi sähkön hinta vaihtelee? Miten hintaa voi hallita?

Sähkön hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan välisessä kaupankäynnissä. Seuraavan päivän tuntikohtainen tukkuhinta, eli spot-hinta muodostuu Pohjoismaisessa sähköpörssissä. Pitemmän ajan sopimusten hintaan vaikuttaa pitkän aikavälin ennusteet sekä kaupankäynnissä käytettävät hintasuojaukset. 

Tukkuhinnan muodostukseen vaikuttavat myös mm. tuotantomuoto ja tuotantoon käytetyn polttoaineen maailmanmarkkinahinta, päästöoikeuksien hinta sekä pohjoismaissa erityisesti käytössä olevat vesivarannot Norjassa,

Tukkuhinnan vaikutus siirtyy eri tavoin asiakkaan sopimushintoihin

Jos asiakkaalla on määräaikainen kiinteähintainen sopimus (esim. Fortum Takuu -sähkösopimus), energian hinta ei muutu sopimuskauden aikana, ellei hänellä ei ole käytettävissä Fortum Vaihtotakuu -lisäpalvelua, joka oikeuttaa vaihtamaan edullisempaan sopimukseen kesken sopimuskauden, ensimmäisen vuoden jälkeen. 

Spot-tuotteet Fortum Tarkka ja Fortum Pörssisähkö sisältävät myös omat hintahallintakeinonsa.

Fortum Tarkka-sopimukseen saat työkalun nousevien hintojen varalta: Hintatakuulla voit kiinnittää hinnan esimerkiksi talvikuukausiksi mahdollisten hintapiikkien varalle.

Voinko nähdä jostain etukäteen tulevan laskun kokoa?

Oma Fortum -palvelusta näet helposti, paljonko kustannusta on syntynyt kuluvan kuukauden ajalta. Jos laskutuksesi tapahtuu harvemmin, niin ei hätää: voit selata syntynyttä kustannusta myös edellisten kuukausien ajalta.

Lue lisää myös Oma Fortum puhelinsovelluksesta

Minulla on haasteita maksaa sähkölaskuani? Mitä voin tehdä?

Tarjoamme useita eri vaihtoehtoja laskun maksamiseen.

Annamme asiakkaillemme akuutteihin maksuvaikeuksiin mahdollisuuden siirtää laskun eräpäivää veloituksetta 30 päivällä eteenpäin tai asiakas voi tehdä lyhytaikaisen maksusuunnitelman asiakaspalvelumme kanssa. Tarjoamme sen viime talven tapaan maksuttomasti.

Helpoin ja nopein tapa on pyytää Chatbotia tarkistamaan onko maksuajan myöntäminen mahdollista ja tilata muutos sitä kautta. Kirjoita chat-ruutuun sana "maksuaika", niin Chatbot Milo selvittää kanssasi onko eräpäivää mahdollista siirtää. Jos eräpäivä on jo ohi, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Lisäksi meillä on tarjolla jatkuva, maksullinen Maksujousto -lisäpalvelu, jota voi ison kulutuksen talouksissa halutessaan hyödyntää vaikka tilapäisiä maksuvaikeuksia ei olisikaan. Maksujouston avulla asiakas voi maksaa laskunsa vuoden yli tasaisesti ja saa joustoa maksujen suorittamiseen.

Lasku on kadonnut. Mistä saan laskun tiedot?

Oma Fortum palvelusta löydät laskusi. .

Vakuutuksista ja Identiteettisuojasta kysyttyä

Haluan tehdä / lopettaa Fortum Kotivakuutuksen. Mitä teen?

Kerrostaloon voit tehdä Fortum Vakio sähkösopimuksen ja vakuutuksen yhdellä kertaa täällä. Jos olet opiskelija, se onnistuu täällä.
Jos sinulla on jo sähkösopimus tai haluat jonkun muun sähkösopimuksen ja sen lisäksi Fortumin kotivakuutukseen, tilaa vakuutus asiakaspalvelustamme.

Kun on aika päättää kotivakuutus, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Haluan tehdä korvaushakemuksen kotivakuutukseni puitteissa. Mihin osoitan sen?

Katso mitä kotivakuutuksesi korvaa sekä eri tavat hakea korvausta: Fortum Kotivakuutus

Olen kadottanut Fortum Kotivakuutuksen / Matkavakuutuksen ehdot. Löytyykö?

Kyllä vain. Löydät ne osoitteesta fortum.fi/vakuutusehdot

 

Mikä osa Fortum Identiteettisuojassa on vakuutusta?

Fortum Identiteetti suojaa ennaltaehkäisevästi ja auttaa sinua kiinnittämään huomiota siihen miten sinä itse käytät ja miten mahdolliset muut, luvattomat tahot käyttävät henkilötietojasi verkossa. Jos vahinko kuitenkin pääsee tapahtumaan, niin silloin vakuutusominaisuus tulee mukaan kuvaan. Tietoa identiteettisuojasta, siihen liittyvästä vakuutussuojasta sekä neuvonnasta löydät verkkosivuiltamme: Fortum Identiteettisuoja
 

Energiatiimiltä kysyttyä

Onnistuuko oman sähköntuotannon myynti Fortumille?

Kyllä vain. Tarvitset sitä varten Fortum Lähisähkösopimuksen. Tutustu Lähisähköön

Tarjoaako Fortum aurinkopaneelipaketteja?

Tällä hetkellä emme toimita uusia Aurinkopaneelipaketteja. Jos sinulla on aiemmin Fortumilta hankkimasi aurinkopaneelit, Energiatiimimme auttaa kysymyksissäsi. Energiatiimin yhteystiedot

Mistä saan tietoa Fortum Fiksu -palvelusta?

Fortum Fiksu palvelut ovat poistuneet valikoi­mas­tamme. Jos sinulla on asennettuna kodin lämmityksen optimointiin tarkoitettu Fortum Fiksu-palvelu, ole yhtey­dessä Energia­tiimiin kun tarvitset apua. 

Tietoa Fortum Fiksu-palvelusta

Vinkkejä Fortum Kotinäytön omistajille

Minulla on Fortum Kotinäyttö -laite. Mihin se on tarkoitettu?

Fortum Kotinäyttö näyttää kotisi sähkönkulutuksen juuri tällä hetkellä

Tutkimusten mukaan energiankäytön ajantasaisen seurannan avulla voida​an saavuttaa keskimäärin 10 % säästö. Tämä tarkoittaa, että Kotinäyttö voi maksaa itsensä takaisin varsin nopeasti ohjaamalla sinua käyttämään vain energiaa jota tarvitset. Kotinäyttö on poistunut Fortumin myynnistä, mutta löydät täältä edelleen vinkkejä laitteen käyttöön.

Fortum Kotinäytön avulla

✓ Näet kotisi energiankulutuksen reaaliajassa helposti ja selkeästi
✓ Voit reagoida korkeaan sähkönkulutukseen heti
✓ Näet säästön jo seuraavalla sähkölaskullasi
✓ Tunnistat kotisi piilokulutukset helposti
✓ Voit asettaa Kotinäyttöön tavoitteita, joiden avulla kulutuksen pienentäminen helpottuu.

Miten voin hyödyntää Kotinäyttöä?

Kodin tyhjäkäynnin selvittäminen:

Kun olet lähdössä pois kotoa ja ylimääräisiä sähkölaitteita ei ole päällä, kotinäyttö näyttää kuinka paljon kotisi kuluttaa sähköä ns. tyhjäkäynnillä. Katso lukemaa (kWh tai €) – voitko vielä tehdä jotakin lukemaa pienentääksesi? Onko jokin laite valmiustilassa? Nyrkkisääntönä: 1W jatkuvaa kulutusta maksaa vuodessa yhden euron. Tarkkailemalla Kotinäyttöä muistat varmemmin sammuttaa ylimääräiset sähkösyöpöt.

 
Tavoitteiden asettaminen:

Aseta kuukausittaiseksi budjetiksi esim. 10 % nykyistä sähkölaskuasi alempi summa. Käytettyäsi Kotinäyttöä vuorokauden, se kertoo sinulle menneen vuorokauden kulutuksen ja myös arvioi tämän perusteella asettamasi kuukausibudjetin toteutumista. Pidemmällä aikavälillä kotinäyttö oppii tuntemaan kulutusprofiilisi eri viikonpäivinä, ja osaa tämän perusteella kertoa tavoitteesi täyttymisestä myös päivätasolla. Säädä budjettiasi myöhemmin, kun olet oppinut tunnistamaan kotisi sähkösyöpöt ja tiedät miten ja minkä verran voit pienentää kulutustasi ja sähkölaskuasi.


Selvitä yksittäiset sähkölaitteet kuluttavat:

Kotinäytön hetkellinen kulutus (kWh tai €) pienenee, kun kytket jonkin laitteen pois päältä. Erotuksesta voit laskea ko. laitteen kulutuksen. Kannattaisiko jokin laite vaihtaa energiatehokkaampaan? Kuinka pian hankintahinnan säästäisi pienentyneellä sähkölaskulla?

 

Huoltoa vaativien laitteiden havaitseminen:

Kotinäyttö vahtii puolestasi kodin sähkölaitteita. Mikäli jokin laite vioittuu, saatat havaita sen kokonaiskulutuksen merkittävänä kasvuna. Esimerkiksi pölyä ympärilleen keränneet kylmälaitteet tai viihde-elektroniikkalaitteet kuluttavat normaalia enemmän. Laitteen imurointi auttaa sitä toimimaan tehokkaammin.

 
Jäikö sauna päälle?

Onko jokin ikkuna turhaan auki? Onko autotallin ovi raollaan? Kotinäyttö antaa välittömän palautteen kasvaneesta sähkönkulutuksesta – sinun ei tarvitse odottaa sähkölaskua havaitaksesi asian. 

 
Jos perheessäsi on lapsia

opeta heille mitä Kotinäytön helpot merkinnät tarkoittavat. Lapset oppivat luontaisesti ja opettelevat mielellään energiansäästöä. Voit verrata Kotinäyttöä auton ajotietokoneen näyttämään hetkelliseen polttoaineenkulutukseen – se kertoo sinulle reaaliajassa kotisi hetkellisen kulutuksen ja antaa heti palautteen tekemiesi muutosten vaikutuksista. Asettamalla Kotinäytön sellaiselle paikalle, että se on sinun ja perheenjäsenten nähtävillä, se kertoo ja muistuttaa fiksuista tavoista käyttää energiaa.

Miten selvitän ongelmatilanteet?

3.1. Tarkista, että lähettimen paristot on asennettu oikein ja että niissä on vielä tehoa jäljellä
3.2. Aseta lähetin ja näyttö aluksi lähelle toisiaan siten, että niiden välissä ei ole esteitä.
3.3. Jos signaalin voimakkuuden merkki näytön vasemmassa yläkulmassa ei näy, jatka kohtaan Uudelleenkäynnistys.
3.4. Jos signaalin voimakkuuden merkki näkyy (vähintään yksi palkki), mutta kulutusta ei ilmoiteta tarkista, että LED-lukijan johto on kiinnitetty kunnolla lähettimeen. Johtoa kiinnitettäessä täytyy tuntua pieni naksahdus.
3.5. Tarkista, että olet asettanut lukijan tarkasti sähkömittarisi vilkkuvan LED-valon päälle. Vilkkuvan LED-valon vieressä on merkintä imp/kWh.
3.6. Tarkista, että LED-lukijaan ei “vuoda” sivuilta valoa sisään. Aseta lukija tarkasti sähkö-mittarin vilkkuvan LED-valon keskelle ja käytä pakkauksessa olevaa pyöreää tarrakiinnikettä, jossa on reikä keskellä.
3.7. Jos näistä ei ole apua, jatka kohtaan Uudelleenkäynnistys.

Mistä saan lisätietoja?

Energiatiimimme auttaa ma-pe klo 8-16: puh 0200 99330

Helppo sopimuksen valinta

Miten asut ja mitä arvostat? Valitse sähkö­so­pimus sen mukaan.

Aloita tästä

Yhdessä-blogi

Inspiraatiota ja hyödyllistä lukemista.

Yhdessä-blogi

Tilaa uutiskirje

Pikku juttu -etuohjelma

Tee pieniä ilmas­to­tekoja – säästät rahaa ja ympäristöä.

Lue ja liity mukaan